روغن درخت چای می تواند اگزما را درمان کند؟

 

روغن درخت چای که از برگ های درخت چای استرالیایی به دست می آید مزایای زیادی برای بدن دارد. بیشتر افراد از این روغن برای مقاصد پزشکی استفاده می کنند که از جمله آن ها می توان به درمان زخم و بریدگی اشاره کرد. این روزها، افراد از روغن درخت چای برای درمان طیف وسیعی از اختلالات پوستی استفاده می کنند. این روغن می تواند در درمان اگزما هم مفید باشد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

 

مزایای روغن درخت چای برای اگزما

با اینکه مطالعات اندکی بر روی این روغن و مزایای آن در درمان اگزما تمرکز کرده اند، اما محققان در حال حاضر می دانند که چنین روغنی می تواند برای بهبود سلامت پوست مفید باشد. به عنوان مثال یکی از مطالعات انجام شده در سال 2011 نشان می دهد روغن درخت چای در درمان اگزما موثرتر از سایر کرم های موضعی است. سایر مزایای روغن درخت چای در برگیرنده موارد زیر است:

باعث کاهش التهاب می شود:

روغن درخت چای در برگیرنده ترکیب ترپنین-4-اول است. این ترکیب خاصیت ضد التهابی دارد و به تسکین برخی از نشانه های مرتبط با اگزما همچون قرمزی، تحریک و تورم کمک می کند.

به درمان زخم کمک می کند:

بر اساس مطالعات انجام شده این روغن می تواند زمان درمان زخم ها را در افراد مختلف کاهش دهد. با اینحال باید توجه داشته باشید که مطالعات تجربی بسیار کوچک هستند و به همین خاطر برای تایید خاصیت درمان کنندگی زخم توسط این روغن باید مطالعات بیشتری انجام شود.

باعث کاهش واکنش های آلرژی می شود:

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد اعمال دوز بالایی از روغن درخت چای می تواند به کاهش حساسیت بیش از حد به نیکل در افراد مبتلا به حساسیت نیکل کمک کند. اگزما در برخی از شرایط توسط آلرژن ها و محرک های پوستی همچون نیکل بدتر می شود. با اینحال اعمال دوز اندکی از روغن درخت چای ممکن است چنین اثرات و نتایجی نداشته باشد.دوز بالای این روغن ممکن است اثرات و عوارض ناخواسته ای در افراد ایجاد کند. به همین خاطر افراد قبل از اینکه چنین روغنی را به کار ببرند باید تست پوست را انجام دهند. افرادی که به روغن درخت چای حساسیت دارند می توانند آن را با روغن حامل رقیق نمایند.

به مبارزه با ویروس ها کمک می کند:

روغن درخت چای نه تنها به کشتن باکتری های ناخواسته کمک می کند بلکه خاصیت ضد ویروسی هم دارد. استفاده از خاصیت ضد ویروسی این روغن می تواند خطر ابتلا به عفونت را در شرایطی که اگزما موجب بریده شدن پوست یا بدتر شدن آن می شود را کمتر کند.

باعث کاهش شوره سر می شود:

روغن درخت چای خاصیت ضد قارچی دارد و می تواند فعالیت مخمرهای خاصی را کاهش دهد.

این روغن می تواند شرایطی همچون شوره سر و بیماری پای ورزشکاران را درمان نماید.

باعث تسکین خارش می شود:

خارش پوست یکی از نشانه های اصلی اگزما محسوب می شود. یکی از مطالعات نشان می دهد روغن درخت چای در کاهش اگزما و نشانه های مرتبط با آن موثر است.

 

عوارض جانبی روغن درخت چای
کجا باید از روغن درخت چای استفاده کنیم؟

با اینکه استفاده از روغن درخت چای به طور موضعی ممکن است مشکلی نداشته باشد اما باید در کاربرد آن محتاط باشید. اگر این روغن را بر روی صورت استفاده می کنید سعی کنید احتیاط نمایید. پوست صورت و پوست سر بسیار حساس هستند و به همین خاطر فرد باید در درمان اگزما، آکنه و شوره سر احتیاط کند. اگر از روغن درخت چای خالص استفاده می کنید باید آن را با چند قطره روغن حامل همچون روغن نارگیل یا بادام ترکیب نمایید. بهتر است قبل از کاربرد وسیع این روغن، کمی از آن را روی پوست قرار دهید و مطمئن شوید حساسیتی به آن ندارید.

افرادی که در حال استفاده از دارو برای درمان اگزما یا سایر شرایط خود هستند باید قبل از به کار بردن روغن درخت چای از پزشک خود کمک بگیرند. این روغن ممکن است با داروهای تجویز شده تداخل داشته باشد.

 

عوارض جانبی روغن درخت چای

روغن درخت چای اگر رقیق نشود بسیار قدرتمند خواهد بود. با اینحال چنین روغنی اغلب در غلظت های پایین همچون 5 درصد به فروش می رسد. به خاطر داشته باشید که بیشتر عوارض جانبی این روغن به خاطر غلظت های بالای آن است. نمونه هایی از این عوارض جانبی عبارت است از :

– راش پوستی آلرژیک یا درماتیت تماسی
– خشکی
– خارش
– تحریک پوست
– تورم

اگر فردی از روغن درخت چای 5 درصد یا کمتر از آن استفاده کند احتمال بروز چنین عوارضی بسیار اندک است. با اینحال اگر فردی بعد از کاربرد این روغن موارد حساسیتی را تجربه کرد باید مصرف آن را قطع کند و با پزشک خود مشورت نماید. این فرد هرگز نباید از روغن درخت چای استفاده کند. انجام دادن اینکار عوارض بسیار حادی برای فرد خواهد داشت.

 

نتیجه گیری

افراد از روغن درخت چای به صورت موضعی برای درمان طیف وسیعی از شرایط پوستی همچون اگزما استفاده می کنند.

محصولاتی که در برگیرنده این روغن هستند در مواد آرایشی بهداشتی و سایر موارد یافت می شوند. خاصیت ضد التهابی و ضد خارش این چای می تواند به کاهش برخی از نشانه های قابل توجه و مرتبط با اگزما کمک کند. با اینکه درمانی برای اگزما وجود ندارد اما این روغن در ترکیب با مرطوب کننده و استروئیدهای موضعی می تواند نشانه ها را کاهش دهد.