۵۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

چگونه درد دندان عقل را تسکین ببخشیم؟


چگونه درد دندان عقل را تسکین ببخشیم؟

 

بیشتر افراد معمولا تصمیم می گیرند دندان عقل خود را بکشند زیرا این ها معمولا باعث ایجاد درد می شوند. حالا سوال اینجاست که قبل از کشیدن، درد این دندان را چگونه می توان بهبود بخشید؟ دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان افراد ظاهر می شود. دردی که در دندان عقل بروز می کند می تواند خود به خود بهبود یابد اما در برخی از موارد درمان خانگی یا درمان پزشکی نیاز خواهد بود.

 

درمان های خانگی

دندان عقل ممکن است باعث ایجاد درد و سفتی شود. در نهایت کشیدن این دندان مشکل را حل خواهد کرد. در این میان درمان های طبیعی و خانگی زیادی برای بهبود درد وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را با هم مرور می کنیم.

ژل بی حس کننده:

این نوع ژل به شما کمک می کند حس درد در لثه و دندان را کاهش دهید. این ها را می توانید بدون نسخه از داروخانه ها تهیه نمایید. بیشتر ژل های دندانی را می توان به طور مستقیم بر روی لثه اعمال کرد. با اینحال فرد باید از دستورات نوشته شده بر روی محصول استفاده نماید.

ایبوپروفن:

همانطور که می دانید ایبوپروفن یکی از مسکن های بدون نسخه است و به کاهش التهاب کمک می کند. استفاده از دوز پیشنهادی بر روی بسته بندی به شما کمک می کند درد خود را کاهش دهید. این موضوع باعث کاهش التهاب لثه ها می شود.

ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است تا زمانی که فرد به دندانپزشک می رود در مدیریت درد به او کمک کند.

بسته یخ:

اعمال بسته یخ بر روی فک می تواند باعث کاهش التهاب شود و درد را کمتر نماید. این موضوع اثر بی حس کنندگی دارد. فرد می تواند تکه های یخ را در حوله قرار دهد.

استفاده از آب و نمک:

استفاده از آب و نمک

محلول آب و نمک خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2010 نشان می دهد شستن دهان با آب نمک می تواند باکتری ها را نابود سازد. برخی از اوقات تجمع باکتری ها در دهان باعث ایجاد درد می شود. به همین خاطر استفاده از آب و نمک می تواند به درمان عفونت و کاهش درد کمک نماید. برای تهیه محلول آب نمک، می توانید یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب جوش حل کنید. بعد از خنک شدن می توانید آن را در دهان بریزید و غرغره نمایید.

میخک:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد میخک می تواند در تسکین درد دندان عقل مفید باشد. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2006 نشان می دهد این ماده تسکین دهنده موضعی درد است و خاصیت بی حس کنندگی دارد.

برای استفاده از این درمان خانگی فرد می تواند از میخک یا روغن آن استفاده کند. اگر از میخک کامل استفاده می کنید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

– مخیک را بر روی دندانی که باعث درد شده قرار دهید

– آن را نزدیکی فک قرار دهید اما نجوید

– اجازه دهید درد کاهش یابد و سپس آن را بیرون بریزید.

برای استفاده از روغن میخک می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

– چند قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید

– پنبه را روی دندان عقل قرار دهید

– آن را همان جا نگه دارید تا درد کاهش یابد

هم روغن میخک و هم میخک کامل را می توانید از عطاری ها خریداری کنید.

پیاز:

یکی از مطالعات انجام شده در سال 2007 نشان داد که پیاز دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی است. این مزایا باعث شده است پیاز تورم و درد را کاهش دهد. برای استفاده از پیاز به عنوان درمان خانگی موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

– پیاز را برش دهید

– آن را در دهان قرار دهید و با دندانی که باعث درد شده، بجوید

– چند دقیقه به جویدن ادامه دهید تا درد کاهش پیدا کند.

این فرآیند باعث خارج شدن آب پیاز می شود و تورم، التهاب و درد را کاهش می دهد.

کیسه چای:

کیسه چای

یکی از مطالعات انجام شده در سال 2016 نشان می دهد کیسه چای می تواند خاصیت آنتی باکتریایی و ضد التهابی داشته باشد. این موضوع بدین معنی است که چای می تواند تورم و عفونت های باکتریایی را نابود سازد. برای استفاده از این درمان خانگی، می توانید یک فنجان چای دم کنید و آن را در یخچال بگذارید. بعد از اینکه چای سرد شد، کیسه آن را بردارید و در دهان بگذارید/ هیچ خامه، شیر یا شکری به آن اضافه نکنید.

کشیدن دندان:

در برخی از شریط درمان های خانگی نمی تواند درد ناشی از دندان عقل را تسکین ببخشد. در این شرایط باید به سراغ دندانپزشک بروید و دندان را بکشید. بی حسی موضعی برای کشیدن دندان مورد استفاده قرار می گیرد. برش های کوچکی در اطراف دندان ایجاد می شود و سپس دندان عقل کشیده می شود. این فرآیند بسیار کوتاه است اما می تواند در برخی از شرایط بیش از 20 دقیقه به طول انجامد.

 

پیشگیری

زمانی که دندان عقل کامل می شود مواردی وجود دارد که مانع از عفونت آن خواهد شد. این موارد عبارتند از :

– داشتن بهداشت دهان و دندان مناسب

– نوشیدن آب کافی

– اجتناب از مصرف مواد غذایی شکردار

– شستن دندان ها و مسواک زدن مرتب آن ها

با اینکه در این مقاله از درمان های خانگی تایید شده برای کاهش درد دندان عقل صحبت کردیم اما این ها راه حل های کوتاه مدت هستند. زمانی که دندان عقل تحت تاثیر عفونت قرار می گیرد باید کشیده شود.

۲۹ خرداد ۹۷ ، ۱۹:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین جعفری

نشانه های معمول و رایج عفونت سینوسی چیست؟


نشانه های معمول و رایج عفونت سینوسی چیست؟

 

عفونت سینوسی که به آن سینوزیت نیز گفته می شود شرایط رایج و دردناکی است که باعث ایجاد فشار دردناک در حفره بینی می شود. سنوزیت بیش از 31 میلیون نفر را سالانه در آمریکا تحت تاثیر خود قرار می دهد. بیشترین علل بروز سینوزیت به خاطر ویروس هاست و همین امر باعث می شود چنین شرایطی خود به خود بهبود پیدا کند. سینوزیت ویروسی مسری است و باید مراحلی را برای جلوگیری از انتشار آن به سایر افراد مدنطر داشته باشید. باکتری و در موارد نادر قارچ ها نیز می تواند مسئول ایجاد چنین شرایطی باشند. سینوزیت می تواند چالش برانگیز باشد. تشخیص و شناسایی آن از سرماخوردگی یا حساسیت کمی دشوار است. در این مقاله سعی می کنیم نشانه ها و روش درمان سینوزیت را با هم مرور کنیم.

 

نشانه های عفونت سینوسی

نشانه ها و ویژگی های عفونت سینوسی در برگیرنده موارد زیر خواهد بود:

درد و فشار سینوس ها:

مایع گیرافتاده در سینوس ها می تواند حفرات سینوسی را پر کند و باعث ایجاد درد و فشار شدیدی شود. در این شرایط ممکن است سینوس به لمس حساس باشد. درد ممکن است در گونه ها، اطراف چشم ها و بینی باشد یا در پیشانی ایجاد گردد. این نواحی حاوی سینوس ها هستند. خم شدن می تواند درد را بدتر نماید.

برخی از اوقات فشار و درد به حدی شدید است که با خوابیدن فرد نیز تداخل ایجاد می کند.

سردرد:

فشار و درد سینوزیت می تواند باعث ایجاد سردرد در جلوی سر شود. برخی از افراد ممکن است این درد را در سایر نواحی هم احساس کنند. این موضوع باعث ایجاد مشکلات بیشتری می شود.

احتقان و گرفتگی:

فردی که عفونت سینوسی دارد ممکن است این شرایط به خاطر عفونت ویروسی رخ داده باشد. بروز عفونت باکتریایی یا قارچی در این بیماری احتمال کمتری دارد. این موضوع معمولا زمانی رخ می دهد که مایع گیرافتاده در سینوزیت ها رشد پیدا می کند. به خاطر تجمع مایع و التهاب، فرد احساس گرفتگی و احتقان می کند.

سرفه کردن:

عفونت سینوسی باعث می شود مخاط و مایع در گلو قرار گیرد و باعث خارش و ایجاد حس پر بودن در این ناحیه گردد. برخی از افراد به طور مکرر سرفه می کنند تا گلوی خود را صاف کنند اما برخی سرفه کنترل نشده ای دارند.

تب:

تب علامتی است که نشان می دهد بدن در حال مبارزه با عفونت است. برخی از افراد در عفونت سینوسی تب هم دارند. سایر نشانه های مرتبط با تب در برگیرنده لرز، خستگی و درد عضلانی است.

مخاط رنگی:

ویروس ها، باکتری ها یا قارچ های موجود در مخاط می تواند رنگ آن را تغییر دهد. افرادی که عفونت سینوسی دارند اغلب بلغم سبز یا زرد را سرفه می کنند یا اینکه مخاط از بینی شان خارج می شود. سینوزیت باعث ایجاد مخاط زیادی می شود و فرد ممکن است نتواند از شر این مخاط ها به راحتی خلاص شود.

خستگی:

مبارزه با عفونت سینوسی نیازمند صرف انرژی در بدن است . به همین خاطر فرد احساس خستگی می کند. برخی از افراد احساس خستگی می کنند زیرا نمی توانند به راحتی نفس بکشند یا درد دارند.

بوی بد دهان:

مخاطی که مرتبط با عفونت سینوسی است ممکن است بوی بدی داشته باشد. همین امر باعث می شود بوی بد دهان یا طعم بد دهان ایجاد گردد.

درد دندان:

فشار شدید سینوس ها ممکن است باعث ایجاد درد در لثه ها شود. این موضوع به درد دندان، درد لثه یا درد در دهان منجر خواهد شد.

درد مزمن سینوس ها:

برخی از عفونت های سینوسی ممکن است مزمن باشد. فردی که درد یا فشار سینوس ها را به طور مداوم تجربه می کند با چنین شرایطی روبرو خواهد شد.

 

ایا شرایط موجود عفونت سینوسی است یا سرماخوردگی

ایا شرایط موجود عفونت سینوسی است یا سرماخوردگی؟

بیان تفاوت بین عفونت سینوسی و سرماخوردگی بسیار دشوار است زیرا برخی از نشانه های این دو شرایط شبیه هم هستند.

عفونت سینوسی اغلب بعد از سرماخوردگی توسعه پیدا می کند. سینوزیت بیشتر از سرماخوردگی طول می کشد. نشانه های سرماخوردگی به طور پایداری بدتر می شود و در سه الی پنج روز به اوج خود می رسد. سپس به تدریج بهتر می شود. عفونت سینوسی ممکن است 10 روز یا بیشتر از آن طول بکشد. برخی از نشانه هایی که بیشتر به خاطر سینوزیت رخ می دهد عبارت است از :

– تورم در بافت های بینی
– بوی بد دهان
– ترشحات سبزرنگ از بینی
– صورت متورم

بر خلاف سرماخوردگی، سینوزیت می تواند مزمن باشد. این موضوع بدین معنی است که بیش از 3 ماه طول می کشد. سینوزیت مزمن باعث ایجاد تورم و تحریک در سینوس ها می شود و معمولا بعد از اینکه فرد سینوزیت شدید داشت توسعه می یابد. برخی از اوقات نشانه ها می آیند و می روند.

 

درمان عفونت سینوسی

عفونت سینوسی ممکن است بدون درمان پزشکی بهبود پیدا کند. با اینحال برخی از افراد ممکن است نشانه های آزاردهنده ای داشته باشند. برای درمان نشانه ها در این افراد می توان از درمان های خانگی زیر استفاده کرد:

– اعمال کمپرس گرم بر روی سینوس ها

– استفاده از شوینده های بینی همچون اسپری سالین

– استفاده از قرص آنتی هیستامین برای کاهش التهاب موجود در سینوس ها

– استفاده از بازکننده های مسیر بینی

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

فرد در شرایط زیر باید به پزشک مراجعه کند:

– نشانه هایی که بیش از 7 الی 10 روز طول می کشد

– کودکی بیش از یک یا دو روز تب دارد

– دردی که شدیدتر می شود

– فردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد

درمان این شرایط به علت ایجادکننده آن بستگی خواهد داشت. اگر باکتری باعث ایجاد این شرایط شده باشد، پزشک می تواند از آنتی بیوتیک ها استفاده کند. آنتی بیوتیک برای سینوزیت مزمن یا سینوزیتی که توسط ویروس ایجاد شده کارساز نخواهد بود.

۲۹ خرداد ۹۷ ، ۱۹:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین جعفری