طریقه مصرف بذر کتان : برای کاهش وزن میتوانید از دم کرده تخم کتان هر روز 2 فنجان استفاده کنید ، پودر تخم کتان قبل از غذا برای کاهش اشتها و یا همراه با غذا برای کنترل هضم غذا و کاهش چربی ، کاهش نفخ و پاکسازی دستگاه گوارش مفید است.


نحوه مصرف تخم کتان ( طریقه مصرف بذر کتان )


محل رویش گیاه کتان بیشتر در مناطق اروپایی و آسیایی است که از الیاف آن برای تهیه پارچه نیز استفاده می شود و از دانه این گیاه پر سود مردم برای درمان بیماری ها بهره می برند،دکتر سلام در این مقاله شما را روش استفاده از تخم کتان برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها آشنا می کند.

بذر کتان یا دانه کتان، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است به گونه ای که مصرف ۱۰۰ گرم از آن بیش از ۱۹ درصد از نیاز بدن ما به پروتئین، فیبرهای غذایی، برخی از ویتامین های گروه B و مواد معدنی را تامین می کند. به خصوص باید بر این نکته تاکید نمود که مصرف این میزان تخم کتان، بیش از ۹۰ درصد از نیاز بدن انسان به تیامین (یکی از ویتامین های گروه B)، منیزیم و فسفر را تامین می کند.


نحوه استفاده از تخم کتان برای کاهش وزن

برای کاهش وزن میتوانید از دم کرده تخم کتان هر روز 2 فنجان استفاده کنید ، پودر تخم کتان قبل از غذا برای کاهش اشتها و یا همراه با غذا برای کنترل هضم غذا و کاهش چربی ، کاهش نفخ و پاکسازی دستگاه گوارش مفید است.


نحوه مصرف تخم کتان برای رفع کاهش اشتها

از آنجا که تخم کتان یک دانه روغنی است می تواند موجب احساس سیری بشود بنابراین اگر 30 دقیقه پیش از غذا یا همراه با مصرف غذا از 1 قاشق چایخوری پودر تخم کتان استفاده کنید احساس سیری به شما دست میدهد و نمی توانید زیاد غذا بخورید و همین به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی شکم می شود.


مصرف دانه کتان چه تاثیری در کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری های قلبی دارد؟

تحقیقات بسیاری نشان داده است امگا ۳ موجود در دانه های کتان از طریق مکانیسم هایی مانند اقدامات ضد التهابی و تنظیم نمودن ضربان قلب، به بهبود سیستم قلبی عروقی کمک می کند. یکی از مهم ترین خواص تخم کتان، کاهش فشار خون می باشد. . پژوهشگران دانشگاه هاروارد مصرف روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دانه کتان را به بیماران قلبی یا آنهایی که زمینه ابتلا به ناراحتی های قلبی دارند، توصیه می کنند


خواص تخم کتان در پیشگیری از دیابت

پژوهش های صورت گرفته توسط دانشمندان کانادایی نشان می دهد که مصرف دانه‌ی کتان احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. محققان در حال تحقیق بیشتر در این خصوص هستند. توصیه می‌کنیم روزانه یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده به غذاهای خود اضافه نمایید.


فواید دانه کتان برای درمان یبوست

دانه‌ کتان سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول بوده و به همین علت یک ماده ملین بوده و دفع را راحت می‌کند. اگر دچار یبوست مزمن هستید به سراغ دانه‌ی کتان بروید. بدین منظور یک قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان را به مدت یک شب در یک لیوان آب خیس کرده و فردای آن آب را به همراه دانه‌ها بنوشید. یا این که ۲۰ گرم دانه‌ی خشک را با یک لیتر آب و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و محلول را صاف کنید. صبح و شب بعد از غذا یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید تأثیر دانه‌ی کتان تقریباً بعد از ۳ روز خود را نشان می‌دهد.


خواص تخم کتان در پیشگیری از گرگرفتگی در زنان

گنجاندن تخم کتان در برنامه غذایی خود و مصرف منظم آن، می‌تواند احتمال ابتلا به گر گرفتگی در دوران یائسگی در زنان را کاهش دهد. تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ گیاهی (مفید برای پوست) و فیتواستروژن است و برای همین یکی از بهترین مواد غذایی مورد نیاز زنان است. تخم کتان سرشار از لیگنان های گیاهی است و به همین دلیل می تواند سوخت و ساز و استفاده از استروژن را کنترل کرده.


تاثیر تخم کتان بر لاغری

همانگونه که در بالا ذکر شده، تخم کتان سرشار از چربی های سالم امگا ۳ و امگا ۶ و فیبرهای غذایی می باشد، خوردن دانه کتان باعث ایجاد احساس سیری در انسان شده سبب می گردد تا کالری کمتری مصرف نماییم و منجر به کاهش وزن می شود. در واقع تاثیر مصرف تخم کتان در کاهش وزن نیز از همین ویژگی آن نشات می گیرد. اگر می خواهید لاغر شوید و به دنبال روشی کم دردسر می گردید و نمی خواهید از رژیم های سفت و سخت لاغری استفاده کنید که در بیشتر موارد هم در بلند مدت، نتیجه مطلوبی در بر ندارند، می توانید از تخم کتان استفاده کنید. برای این منظور دو متد زیر به شما توصیه می شود.

روش اول لاغری با تخم کتان: اگر ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا، یک قاشق پودر تخم کتان (را همراه با آب فراوان) میل کنید، احساس سیری به شما دست داده و نمی توانید زیاد غذا بخورید و بدین طریق دریافت چربی ها و کالری ها از طریق وعده های روزانه کمتر خواهد شد و به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی های انباشته شده در بدن می گردد.

روش دوم لاغری با تخم کتان: اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود فرایند هضم غذا کندتر شده، و غذا مدت بیشتری در معده بماند و به صورت آهسته آهسته و به تدریج وارد روده کوچک شود و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار شده و اشتها کاهش یابد.


منبع: دکترسلام