جگر برای شما خوب است؟ مزایای جگر برای بدن چیست؟

 

یکی از سوالاتی که اغلب پرسیده می شود این است که جگر خوب است؟ گوشت هایی همچون جگر به عنوان قدرتمندترین مواد غذایی طبیعی در نظر گرفته می شوند. حالا سوال اینجاست که چرا دقیقا جگر برای بدن مفید است؟ چگر در برگیرنده مواد مغذی متعددی است. این موضوع افراد را بسیار شگفت زده می کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد جگر در برگیرنده مواد مغذی است و این مواد مغذی بسیار بیشتر از سایر مواد غذایی است.

جگر اندامی است که در انسان ها و حیوان ها یافت می شودو جگر مرغ و گاو دو مورد از جگرهایی هستند که در بیشتر کشورها یافت می شوند. جگر نه تنها می تواند دوز بالایی از آهن و ویتامین A را فراهم آورد بلکه یکی از بهترین منابع ویتامین B ، فسفر، منیزیم است. در حقیقت، جگر یکی از منابع عالی برای ویتامین B12 است. اگر این ماده را با سایر مواد مقایسه کنید متوجه می شوید که جگر مواد مغذی بسیار زیادی دارد.

 

مزایای جگر برای سلامتی

سرشار از ویتامین B12 است:

یکی از اصلی ترین مزایای جگر این است که سرشار از ویتامین B12 است. همه ما به خوبی می دانیم که این ویتامین مزایای زیادی برای بدن دارد.

ویتامین B12به تشکیل گلبول های قرمز کمک می کند و عملکرد سلولی را بهبود می بخشد. خوردن غذاهایی که سرشار از این ویتامین هستند مانع از کمبود آن می شود. کمبود ویتامین B12 نشانه هایی همچون خستگی، ضعف عضلانی، تغییرات خلق و خو را ایجاد می کند. ما برای عملکرد درست سیستم عصبی، پشتیبانی از متابولیسم و برای سلامت مغز خود به این ویتامین نیاز داریم.

منبع عالی از ویتامین A است:

جگر یکی از منابع طبیعی ویتامین A است. این ویتامین محلول در چربی است و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و به کاهش التهاب در بدن کمک می نماید. این ویتامین برای سلامت چشم، سلامت پوست، سلامت تیروئید، ایجاد استخوان های قدرتمند، تنظیم ژن ها، پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی ضروری است.

آهن بالایی دارد و از کم خونی پیشگیری می کند:

اگر با کم خونی دست و پنجه نرم می کنید می توانید از جگر بهره مند شوید. این ماده یکی از موادی است که آهن بالایی دارد. جگر در برگیرنده ترکیب قدرتمندی از فولات، آهن و ویتامین B12 است. این ها سه ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای پیشگیری یا درمان کم خونی و بهبود نشانه های آن هستند.

ویتامین B6، بیوتین، فولات بالایی دارد:

علاوه بر ویتامین B12، جگر سرشار از ویتامین B6، بیوتین و فولات است. این ویتامین ها به بدن کمک می کنند عملکرد سلولی را به درستی انجام دهد. جگر همچنین منبع خوبی از مواد مغذی مختلف همچون روی، مس، سلنیم است.

ماده خوبی برای باروری و در طول بارداری است:

کبد یکی از مواد عالی برای بارداری است و می تواند پروتئین، ویتامین B12، آهن، فولات و سایر مواد مغذی کلیدی را برای سلامت سیستم تولید مثل فراهم آورد. زنان باردار یا زنانی که به کودکان خود شیر می دهند به ویتامین B12 بیشتری نسبت به سایر افراد نیاز دارند. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم جگر می تواند ویتامین A فعال فراهم آورد و همین امر به زنان باردار کمک می کند استرس اکسیداتیو خود را کاهش دهند.

به سم زدایی و پشتیبانی از عملکرد کبد کمک می کند:

سموم توسط کبد پاکسازی می شوند اما در آن ذخیره نمی گردند. کبد شما به فیلتر شدن مواد زائد و سموم از خون کمک می کند و آن ها را از بدن حذف می نماید اما نیازمند مواد مغذی برای عملکر صحیح خود است. کبد مسئول متابولیز کردن داروها، هورمون ها و سایر مواد است و به ساخت پروتئین هایی که برای لخته شدن خون لازم هستند کمک می کند.

ویتامین B موجود در جگر می تواند به عملکرد سلولی کمک کند و از مسیر سم زدایی بدن پشتیبانی نماید.

منبع خوبی از پروتئین است:

خوردن یک الی سه اونس از جگر می تواند 7 الی 21 گرم پروتئین وارد بدن نماید. پروتئین ها به عملکردهای مختلفی در بدن کمک می کنند که از جمله این عملکردها می توان به حفظ حجم عضلات اشاره کرد. ما برای ترمیم بافت ها، ریکاوری از تمرینات ورزشی، رشد و توسعه در طول دوران کودکی، برای کنترل اشتها، تولید هورمون ها و تشکیل پوست و مو به پروتئین نیاز داریم.

 

جگر برای شما خوب است؟ انواع مختلف جگر

جگر حیوانات مختلف اثرات و خواص مختلفی دارند و می توانند مزایای تغذیه ای مختلفی داشته باشند. در ادامه جگرهایی که می توان مصرف کرد را با هم مرور می کنیم.

جگر مرغ: جگر مرغ طعم متوسطی دارد و می تواند برای شروع انتخاب خوبی باشد. این نوع جگر در بیشتر رسپی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

جگر مرغ در برگیرنده چربی، فولات و آهن بیشتری نسبت به جگر گاو است.

جگر گاو: در مقایسه با جگر مرغ، جگر گاو در برگیرنده کالری، ویتامین B12، ویتامین B6، ویتامین A ، روی و فسفر بیشتری است. بیشتر افراد این جگر را نسبت به جگر مرغ بیشتر دوست دارند.

جگر ماهی: جگر ماهی نیز می تواند منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا3، ویتامین A و ویتامین D باشد.

 

حقایق تغذیه ای در مورد جگر

جگر حاصل از حیوانات مختلف می تواند سطح مختلفی از مواد مغذی را فراهم آورد. یک اونس از جگر مرغ پخته شده در برگیرنده موارد زیر است:

49 کالری
7گرم پروتئین
2 گرم چربی
6 میکروگرم ویتامین B12
4076 واحد بین المللی ویتامین A
162 میکروگرم فولات
0.6 میلی گرم ویتامین B2
23 میلی گرم سلنیم