پودر زنجبیل خشک از زنجبیل تازه خشک شده تهیه می شود. رنگ این پودر ریز سفید مایل به زرد است که دارای عطر و طعمی قوی و دوست داشتنی است. نگهداری از آن بسیار آسان است و طول عمر طولانی در حدود یک سال دارد.


خواص پودر زنجبیل برای سلامتی



زنجبیل

خواص پودر زنجبیل در موارد بسیاری کاربرد دارد. از این پودر پر خاصیت می توان در آشپزی و پخت غذاهای زیادی استفاده کرد و همچنین فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

پودر زنجبیل خشک از زنجبیل تازه خشک شده تهیه می شود. رنگ این پودر ریز سفید مایل به زرد است که دارای عطر و طعمی قوی و دوست داشتنی است. نگهداری از آن بسیار آسان است و طول عمر طولانی در حدود یک سال دارد. در اینجا خواص پودر زنجبیل خشک را بررسی می کنیم.


در این مقاله نگاهی به مهمترین و بهترین خواص پودر زنجبیل می اندازیم.


کاربرد پودر زنجبیل برای استفاده در آشپزی

پودر زنجبیل خشک شده در ادویه جات، ترشی جات و ماسالا، آب گوشت، کاری، سس و غیره استفاده می شود.

می توانید مخلوط دارچین، رازیانه، هل و میخک را برای تهیه چای ماسالا با پودر زنجبیل مخلوط کنید.

از عطر زنجبیل در تهیه نان استفاده می شود.

پودر ریشه زنجبیل خشک شده برای آماده کردن غذا برای ویار زنان و تغذیه مادران استفاده می شود.

پودر زنجبیل خشک شده برای افزودن طعم به انواع مواد غذایی مانند شیرینی زنجبیلی و آب نبات و شکلات زنجبیلی استفاده می شود.


بعنوان نرم کننده و مرطوب کننده

دو قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک را در چهار فنجان آب جوش می ریزیم. صبر می کنیم تا خنک شود؛ حالا چند قطره روغن اسطوخودوس یا رزماری اضافه می کنیم. همه این مواد را خوب مخلوط کنیم و این مخلوط را در یک بطری شیشه ای می ریزیم. این مرطوب کننده را خنک می کنیم و با پنبه روی صورت می مالیم. این مرطوب کننده از پوست محافظت می کند، ناخالصی ها را حذف می کند، پوست را هیدراته می کند، خشکی پوست را کاهش می دهد و حالت ارتجاعی به آن می دهد.


جلوگیری از تحریک معده

پودر زنجبیل خشک همراه با نوشیدنی نبات داغ برای درمان زخم معده استفاده می شود. مصرف این مخلوط بصورت روزانه و اول صبح به جلوگیری از تحریک معده کمک می کند.


تسکین سردرد

یکی از بهترین خواص پودر زنجبیل، تسکین سردرد است. شایع ترین مشکلات مربوط به سردردها می تواند با استفاده از مالیدن خمیر پودر زنجبیل بر روی پیشانی درمان شود. این درمان برای بهبود سردرد استفاده می شود. همچنین می توانید خمیر را روی گلو خود بگذارید تا درد گلو را تسکین دهد.


درمان درد قفسه سینه

درد قفسه سینه را می توان با استفاده از پودر زنجبیل خشک درمان کرد. مخلوط پودر زنجبیل خشک و شکر در مقداری آب نارگیل برای این درمان منحصر به فرد است. این میکس را بخورید تا درد قفسه سینه را درمان کنید.


خواص ضد التهاب پودر زنجبیل

پودر زنجبیل خشک حاوی خواص ضد التهابی است که می تواند آرتروز را تسکین دهد. 2 الی 3 قاشق غذاخوری از این پودر را به آب اضافه کنید و اجازه دهید تا آب جوش آید. می توانید این آب را برای درمان مفاصل متورم استفاده کنید. شما می توانید خمیر پودر زنجبیل را روی مفاصل متورم زانو بگذارید تا درد را تسکین دهد.


درمان سرماخوردگی

پودر زنجبیل یکی از مواد غذایی رایج موجود در آشپزخانه شما است که به درمان علائم سرماخوردگی کمک می کند.

چندین بار در روز برای تسکین سرماخوردگی زنجبیل خام و یا پودر چای زنجبیل مصرف کنید.

شما همچنین می توانید خمیر یا پودر زنجبیل خشک، گل میخک و نمک را ترکیب کنید و این مخلوط را دو بار در روز برای درمان علائم سرماخوردگی استفاده کنید.

روش دیگر برای درمان سرماخوردگی این است که مخلوط پودر زنجبیل خشک با شکر زرد را برای باز کردن بینی استفاده کنید.


افزایش متابولیسم

پودر زنجبیل خشک حاوی عوامل ترموژنیک است که برای سوزاندن چربی مفید هستند و چاقی را درمان می کنند. این پودر را برای افزایش میزان متابولیسم که چربی ذخیره شده در بدن را می سوزاند، استفاده کنید. پودر زنجبیل همچنین برای کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید بدن مفید است.


کاهش وزن

یکی از خواص موثر پودر زنجبیل، کمک به کاهش وزن است. چای پودر زنجبیل بهترین دارو برای کاهش وزن است. ½ قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک را در یک فنجان آب گرم اضافه کنید. سپس آن را کاملا هم بزنید و هر روز برای کاهش وزن بصورت نوشیدنی بخورید. در صورت لزوم می توانید از عسل هم برای شیرین کردن این چای استفاده کنید.


جلوگیری از نفخ معده

مخلوط پودر زنجبیل خشک، مقدار کمی آسافوئیتا و نمک سیاه را در آب گرم به منظور از بین بردن نفخ معده مخلوط کنید.

پودر زنجبیل خشک را با نصف قاشق چای خوری بذر گیاه کاروم و 2 تا 3 قطره آب لیمو مخلوط کنید. یک خمیر ضخیم ایجاد کنید و آن را در سایه خشک کنید. هر روز صبح و عصر 1 گرم از آن را همراه با نمک برای از بین بردن نفخ معده مصرف کنید.


از بین بردن عفونتهای ادراری

پودر زنجبیل خشک را می توان به شیر و شکر اضافه کرد تا عفونت های ادراری را از بین ببرد.


استفاده از پودر زنجبیل برای حمام زنجبیل

1 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل خشک را بردارید و آن را با مقداری مساوی از جوش شیرین مخلوط کنید. به آرامی و با ملایمت بدن خود را برای تمیز کردن با آن مالش کنید.


تاثیر پودر زنجبیل برای میگرن

قبل از شروع درد میگرن، 2 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل خشک را با آب گرم مخلوط کنید و بخورید.


از بین بردن جوش و آکنه

پودر زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که منافذ پوست را از بین می برد و باعث از بین بردن باکتری های آکنه می شود.

پودر شیر و پودر زنجبیل خشک را به شکل خمیر نرم و صاف در بیاورید. برای پاکسازی آن را بر روی صورت و گردن خود قرار دهید و بعد از مدت زمان 15 الی 20 دقیقه آن را بردارید. صورت و گردن خود را شستشو دهید و از مرطوب کننده صورت استفاده کنید. برای از بین بردن جوش و جلوگیری از شیوع آن، یک بار در هفته از این ماسک استفاده کنید. این ماسک پوست شما را جوان می کند و سلول های پوست را بازسازی می کند تا پوست شما بدرخشد.


منبع: سلامت گو