چگونه از استئوآرتریت در دست ها پیشگیری کنیم و آن را درمان نماییم؟

 

استئوآرتریت بیماری مفصلی است که عمدتا در مفاصل دست دیده می شود. علت دقیق این بیماری هنوز شناخته شده نیست. با اینحال می توان چنین گفت که این وضعیت به خاطر تخریب مفاصل رخ می دهد. همانند سایر مفاصل، مفاصل موجود در مچ دست و دست با غضروف ها محافظت می شوند و با گذشت زمان این موارد از بین می رود و به استئوآرتریت منجر می شود. رایج ترین فاکتور مرتبط با استئوآرتریت در برگیرنده پیری، حرکات تکراری مفاصل و تروماست. ژنتیک نیز می تواند در توسعه استئوآرتریت در دست ها دخیل باشد. چنین شرایطی باعث ایجاد درد به هنگام حرکت یا استراحت ، تورم مفاصل، سفتی مفاصل، تغییر شکل مفاصل، ضعف و از دست دادن حجم عضلات و عملکرد عضلات می شود. اگر شما نیز در معرض توسعه این بیماری در دست قرار دارید یا از آن رنج می برید روش های زیادی برای پیشگیری و کنترل نشانه ها وجود دارد. در ادامه سعی می کنیم برخی از آن ها را با هم مرور کنیم.

 

درمان سرد و گرم

شما می توانید از کمپرس سرد و گرم برای مدیریت درد مفصل استفاده کنید. کمپرس گرم می تواند به کاهش سفتی و درد کمک کند. این در حالیست که کمپرس سرد می تواند تورم و التهاب را کمتر نماید.

– با پیچیدن بطری آب گرم در یک پارچه تمیز و نازک یک کمپرس گرم ایجاد کنید.

– برای ایجاد کمپرس سرد می تواند چند تکه یخ را در کیسه بزرگی قرار دهید و آن را در پارچه نازکی بگذارید

– کمپرس گرم را به مدت 2 دقیقه بر روی مفصل مدنظر قرار دهید

– آن را با کمپرس سرد جایگزین کنید و اجازه دهید به مدت 1 دقیقه بماند.

– این فرآیند را برای 15 دقیقه تکرار نمایید.

 

استئوآرتریت در دست ها

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می تواند به طور موقت درد و سفتی که به خاطر آرتروز رخ می دهد را کاهش دهد. ماساژ دادن درست دست می تواند درد و التهاب را کمتر کند و جریان خون را بهبود ببخشد.

کمی روغن زیتون یا نارگیل را گرم کنید. آن را روی دست بریزید. به آرامی دست را ماساژ دهید. اگر ماساژ دادن درد شما را بدتر می کند اینکار را تکرار نکنید.

 

تمرینات ورزشی برای دست

انجام دادن تمرینات دست می تواند بسیار مفید باشد. انجام منظم این تمرینات باعث تقویت دست می شود و می تواند جریان خون به ناحیه مدنظر را افزایش دهد و درد را کمتر نماید.

 

سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی می تواند مواد مغذی زیادی برای بدن فراهم آورد و به بدن کمک کند قلیایی تر شود.

این موضوع باعث کاهش درد ناشی از آرتروز در دست ها می شود. علاوه بر این، سرکه سموم جمع شده در مفاصل و بافت ها را از بین می برد.

– مقادیر مساوی از سرکه و آب ولرم را با هم ترکیب کنید. دست را برای 30 دقیقه در این محلول فرو ببرید. اینکار را دو بار در روز تکرار کنید.

– شما می توانید یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب و روغن زیتون فوق بکر را ترکیب نمایید. از آن برای ماساژ دادن دست استفاده کنید.

– یک قاشق چایخوری سرکه را در یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و کمی عسل بدان بیفزایید و بنوشید

 

زردچوبه

زردچوبه یکی از مواد گیاهی ضد التهابی است و می تواند درد و التهاب مرتبط با استئوآرتریت را کاهش دهد. ماده فعال کورکومین در ان می تواند به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی عمل کند.

– کمی روغن زیتون و یک دوم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با هم ترکیب کنید. آن را بر روی ناحیه مدنظر بگذارید و با بانداژ بپوشانید. اجازه دهید چند ساعت بماند.

– همچنین می توانید یک قاشق چایخوری از زردچوبه را در یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و برای تسکین التهاب بنوشید.

 

زنجبیل

زمانی که صحبت از مبارزه با درد و التهاب به میان می آید، زنجبیل می تواند بسیار موثر باشد. زنجبیل بر روی فرایندهای التهابی خاص در سطح سلولی اثر می گذارد. همین امر باعث می شود زنجبیل درمان عالی برای آرتروز و سایر بیماری های التهابی باشد.

– شما می توانید دو الی سه فنجان زنجبیل را در روز میل کنید.

– دست را با روغن زنجبیل ماساژ دهید.

 

چای سبز

چای سبز خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و می تواند تورم و درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش دهد.

– یک قاشق چایخوری از برگ چای سبز را به یک پیمانه آب داغ اضافه کنید

– آن را بپوشانید و اجازه دهید دم بکشد

– حالا آن را صاف کنید و کمی عسل بدان بیفزایید

– می توانید چای سبز را دو بار در روز بنوشید

 

کرم کپسایسین

این کرم در مبارزه با بیماری های مختلفی بسیار مفید و موثر خواهد بود.

این ترکیب خاصیت ضد التهابی دارد و به شما کمک می کند از شر درد آرتروز خلاص شوید.

– کرم را بر روی ناحیه مدنظر بمالید و به آرامی ماساژ دهید

– همچنین می توانید با ترکیب کردن فلفل تند با دو الی سه قاشق چایخوری از روغن زیتون این کرم را خودتان تهیه نمایید.

به خاطر داشته باشید که درمان های خانگی تنها بخشی از روند درمان استئوآرتریت هستند. زمانی که این بیماری ایجاد می شود بهتر است به سراغ پزشک بروید و از دستوراتی که می دهد تبعیت کنید. در برخی از شرایط استفاده از درمان های خانگی ممکن است برای درمان بیماری مفید واقع نگردد. در این شرایط بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید