نشانه های هشداردهنده سکته در مردان

 

زمانی که خون نتواند به درستی به مغز جریان پیدا کند، سلول های آن می میرند و به این شرایط سکته گفته می شود. بیشتر نشانه ها و علائم این شرایط برای زنان و مردان یکسان است هر چند این موضوع ممکن است بیشتر در مردان رخ دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها بیان کرده است که سکته پنجمین عامل مرگ در ایالت متحده آمریکاست. این شرایط در زنان بسیار کشنده تر است با اینحال مردان ممکن است در سنین جوانی به سکته مبتلا شوند. آگاه بودن از تمامی نشانه ها می تواند به فرد کمک کند به محض بروز چنین شرایطی بلافاصله با پزشک تماس بگیرد. در این مقاله سعی می کنیم برخی از نشانه های اولیه و هشداردهنده برای سکته در مردان را با هم مرور کنیم.

 

نشانه های سکته در مردان

یکی از مطالعات انجام شده در سال 2009 تفاوت های بین سکته و تاثیر آن بر روی مردان و زنان را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه نشان می دهد نشانه ها و علائم رایج سکته در مردان عبارت است از :

– مشکل در حفظ تعادل که به آن تعادل و هماهنگی ضعیف می گویند

– ضعف در یک طرف از بدن

– بی حسی و کرختی در یک طرف از بدن

زنان بیشتر از مردان نشانه های غیر سنتی همچون سبکی سر، سردرد و تغییر در وضعیت روانی را گزارش می کنند.

مردان نیز می توانند چنین نشانه هایی را از خود بروز دهند. با اینحال از آنجایی که مردان نشانه های شناخته شده تری دارند، این شرایط سریع تر در آن ها شناسایی می شود و زمان بین سکته و درمان کوتاه تر می گردد.

 

نشانه های اولیه هشدار دهنده

سکته ischemic یکی از رایج ترین انواع سکته است. موارد زیر به شما کمک می کند نشانه های رایج سکته را بشناسید و به سرعت نسبت به درمان اقدام نمایید:

افتادن صورت: سکته می تواند باعث بی حسی و کرختی و ضعف بر روی یک طرف از صورت شود. زمانی که فرد این نشانه ها را دارد و تلاش می کند لبخند بزند تنها یک طرف از دهان ممکن است بلند شود و به این شرایط پاسخ دهد

ضعف باوز: فردی که سکته کرده است ممکن است نتواند یک یا دو بازوی خود را بالای سر بلند کند و ان را نگه دارد

مشکل در صحبت کردن: فرد ممکن است در صحبت کردن مشکل داشته باشد یا کلماتی که به کار می برد بی معنی باشد

زمان: اگر فرد این نشانه ها را داشت بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. سکته یکی از شرایط اورژانسی است و دریافت درمان سریع می تواند از بروز آسیب های بعدی به مغز جلوگیری کند.

سایر نشانه های سکته عبارت است از :

– سردرد
– سرگیجه
– درد
– احساس ضعف و غش

فردی که دچار سکته شده است ممکن است نشانه های متعددی داشته باشد یا تنها یک نشانه همچون ضعف یک طرفه را تجربه نماید. سکته جریان خون به مغز را قطع می کند و باعث می شود سلول های مغزی اکسیژن و مواد مغذی کافی نداشته باشند. اگر فردی به سرعت درمان را دریافت نکند ممکن است به طور دائمی به مغز اسیب وارد شود یا جان خود را از دست بدهد.

 

ریکاوری از سکته در مردان

ریکاوری از سکته در مردان

مردان ممکن است در سنین پایین تر با چنین شرایطی روبرو شوند و به همین خاطر بدن آن ها بهتر می تواند ریکاوری شود. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2005 نشان می دهد مردانی که سکته داشته اند ممکن است بیمارستان را با ناتوانی های کمتری نسبت به زنان ترک کنند. بعد از سکته مردان نرخ درمان بهتری خواهند داشت. همانطور که گفتیم مردان بیشتر از زنان در سنین جوانی با سکته روبرو می شوند و همین امر بهبود از سکته را بهتر می کند. بدن آن ها قدرت بیشتری برای ریکاوری خواهد داشت. ریکاوری بعد از سکته به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این فاکتورها عبارت است از :

– ناحیه ای از مغز که تحت تاثیر سکته قرار گرفته است.

– مقدار زمانی که اکسیژن و مواد مغذی به مغز نرسیده است.

– سلامت کلی فرد قبل از اینکه با سکته مواجه شود.

برخی از افراد به طور کامل از سکته ریکاوری می شوند و هیچ اثر جانبی را تجربه نمی کنند. برخی نیز نیازمند درمان های فیزیکی طولانی مدت و استفاده از دارو هستند. این موضوع در برگیرنده موارد زیر است:

– رقیق کردن خون
– کاهش فشار خون
– کاهش کلسترول خون

 

اگر فردی سکته کرد چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر فردی سکته کرد باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. شناسایی و درمان سریع سکته می تواند خطر اسیب به مغز یا مرگ را کاهش دهد. در عرض سه ساعت بعد از بروز سکته پزشک می تواند از داروهای کاهش دهنده لخته خون استفاده کند.

 

نتیجه گیری

سکته یک موضوع حاد و جدی است و ربطی به جنسیت فرد ندارد. مردان با نشانه های هشداردهنده ای همچون فشار خون بالا و سابقه سیگار کشیدن بیشتر در خطر هستند. با اینحال علت بروز سکته را می توان تحت کنترل قرار داد. فرد می تواند با ترک سیگار و الکل این موضوع را کاهش دهد.

درک و بررسی نشانه های مرتبط با سکته همچون مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم می تواند به تشخیص و درمان سریع آن کمک کند و جان فرد را نجات دهد. هر چقدر زمان دریافت درمان کوتاه تر باشد احتمال ریکاوری فرد نیز بیشتر خواهد بود.