چگونه سوء هاضمه را به کمک درمان های خانگی درمان کنیم؟

 

سوء هاضمه شرایط پزشکی مزمنی است که می تواند باعث آزار و اذیت فرد شود. این شرایط اغلب باعث ایجاد درد یا ناراحتی در معده می شود و مرتبط با هضم نادرست مواد غذایی است. عادت های خوردن غذا یا حتی مشکلات گوارشی مزمن می تواند باعث بروز سوء هاضمه شود.

 

چه چیزی باعث بروز سوء هاضمه می شود؟

برخی از محرک های اصلی سوء هاضمه عبارت است از :

– پرخوری

– خوردن مواد غذایی پرچرب و ادویه دار

– دراز کشیدن بعد از خوردن غذا

– سیگار کشیدن

– نوشیدن الکل

– داروهای خاص همچون اسپرین و ایبوپروفن

– شرایط پزشکی همچون رفلاکس اسید، سرطان معده، ناهنجاری های پانکراتیت یا سایر موارد

 

نشانه ها و علائم سوء هاضمه چیست؟

– نفخ
– حالت تهوع
– استفراغ
سوزش سر دل
– حس ناگهانی سیری در طول وعده غذایی
– حس سوزش در معده
– خون در استفراغ
– کاهش وزن
– اشکال در بلع
– مدفوع تیره

این نشانه ها علائم واضحی هستند که در سوء هاضمه تجربه می شوند. با اینحال نباید زیاد نگران باشید. شما می توانید این شرایط را با درمان های خانگی بهبود ببخشید.

 

جوش شیرین:

برای این درمان خانگی به یک دوم قاشق چایخوری جوش شیرین و یک دوم لیوان آب گرم نیاز دارید. این مواد را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس آن را مصرف کنید.می توانید این محلول را دو الی سه بار در روز و برای چند هفته مورد استفاده قرار دهید. جوش شیرین یک آنتی اسید طبیعی است و می تواند به درمان سوء هاضمه و سوزش سر دل کمک کند.

هشدار: اگر حس سیری بعد از وعده غذایی دارید نباید جوش شیرین استفاده کنید.

 

سرکه سیب:

یک الی دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. اگر طعم آن را دوست ندارید کمی عسل بدان بیفزایید. یک الی دو بار در روز محلول را مصرف کنید. سرکه سیب در برگیرنده استیک اسید است که یک اسید ضعیف است. به همین خاطر می تواند سطح اسیدیته معده را تنظیم کند.

 

روغن ضروری لیمو:

روغن ضروری لیمو

یک قطره روغن ضروری لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و خوب به هم بزنید. این محلول را نیم ساعت قبل از وعده غذایی خود مصرف نمایید. روغن ضروری لیمو خاصیت قلیایی دارد و به خنثی شدن اسید معده و درمان سوء هاضمه کمک می کند. این ماده خاصیت آنتی باکتریایی و سم زدایی هم دارد و می تواند به پاکسازی سیستم گوارش کمک کند.

 

روغن ضروری زنجبیل:

یک الی دو قطره از روغن ضروری زنجبیل را به چای گیاهی محبوب خود اضافه کنید و 20 الی 30 دقیقه قبل از وعده غذایی مورد استفاده قرار دهید.
اگر سوء هاضمه شما به خاطر رفلاکس اسید معده به مری است می توانید چند قطره از این روغن را بر روی شکم خود بمالید.روغن ضروری زنجبیل در آرام سازی معده و درمان سوء هاضمه نقش بسیار مهمی دارد. این روغن خاصیت ضد التهابی دارد و باعث درمان مشکلات گوارشی می شود.

 

شیر:

شیر

یک فنجان شیر بدون چربی را یک الی دو بار در روز بنوشید. شیر می تواند اسید معده را متعادل سازد. این موضوع بدین خاطر است که شیر اسید ضعیفی است و می تواند اسید معده را خنثی سازد و سوء هاضمه را درمان کند.

 

چای نعناع:

6 الی 8 برگ نعناع را به یک پیمانه آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید دم بکشد. سپس کمی به آن عسل اضافه کنید و قبل از اینکه سرد شود بنوشید. این چای را می توانید دو الی سه بار در روز میل نمایید. نعناع در برگیرنده منتول است و خاصیت خنک کنندگی و تسکین بخشی دارد. به همین خاطر می تواند عضلات معده را شل کند و باعث درمان سوء هاضمه شود.

 

عسل:

عسل

یک قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان آب اضافه کنید و خوب هم بزنید. این محلول را یک ساعت قبل از وعده غذایی مورد استفاده قرار دهید.
عسل منبع غنی از مواد مغذی است که به سوء هاضمه کمک می کنند.خاصیت ضد التهابی آن باعث کاهش التهاب می شود و در عین حال مواد معدنی موجود در آن اسید معده را خنثی می سازد.

 

آب آلوئه ورا:

یک چهارم پیمانه آب آلوئه ورا را قبل از وعده غذایی بنوشید. آلوئه ورا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است و به سم زدایی از بدن کمک می کند و گوارش را بهبود می بخشد.

 

روغن نارگیل:

یک الی دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در روز مصرف کنید. شما می توانید آن را با نوشیدنی یا سالاد محبوب خود ترکیب نمایید. چربی های اشباع موجود در روغن نارگیل می تواند معده را تسکین ببخشد و میکروب های موجود در آن را از بین ببرد.

 

چای بابونه:

یک قاشق چایخوری بابونه را به یک پیمانه آب داغ اضافه کنید. اجازه دهید برای 5 الی 10 دقیقه دم بکشد.

سپس آن را صاف کنید و کمی عسل بدان بیفزایید. چای بابونه یکی از درمان های خانگی محبوب برای سوء هاضمه است. خواص ضد التهابی موجود در این چای می تواند التهاب را کاهش دهد.

 

دارچین:

کمی چوب دارچین را به یک پیمانه آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید برای 5 الی 10 دقیقه بماند و دم بکشد. سپس آن را صاف کنید. بعد از اینکه چای سرد شد، می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید و بلافاصله مصرف نمایید. دارچین خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

 

آب کربناته:

آب کربناته را در طول روز بنوشید. کربن دی اکسید حل شده در آب نوشیدنی را آب کربناته می گویند. این آب می تواند سوء هاضمه را بهبود ببخشد.