آیا سرکه سیب می تواند برای بهبود اسهال مفید باشد؟

 

سرکه سیب به یک درمان خانگی و طبیعی برای بیماری های مختلف تبدیل شده است. حالا سوال اینجاست که ایا این ماده باعث بروز اسهال می شود یا می تواند برای درمان آن مورد استفاده قرار گیرد؟ شما می توانید از سرکه سیب برای پخت و پز استفاده کنید، آن را به عنوان قرص مصرف نمایید یا با آب ترکیب کنید و بنوشید. به خاطر خاصیت اسیدی، سرکه می تواند باعث ناراحتی شکمی یا مشکلات گوارشی در برخی از افراد شود.با اینحال بروز این شرایط در افرادی که مقادیر رقیق شده و اندکی از سرکه سیب را مصرف می کنند نادر است. تحقیقات انجام شده در مورد سرکه محدود است اما برخی از افراد بعد از مصرف آن عوارض جانبی شدیدی را تجربه می کنند. علاوه بر اسهال، ممکن است اسیب به مینای دندان و مشکلات گوارشی در افراد مبتلا به دیابت را تجربه نمایند.

 

سرکه سیب باعث بروز اسهال می شود؟

همانطور که می دانید سرکه سیب با تخمیر قند در سیب به دست می اید. فرآیند تخمیر باعث ایجاد استیک اسید می شود که بخش اصلی سرکه است و طعم اسیدی به آن می بخشد. برخی از افراد ممکن است غذاهای اسیدی و غذاهای ادویه دار را نتوانند مورد استفاده قرار دهند زیرا باعث ناراحتی شکمی، سوزش سر دل و اسهال می شود. عفونت هایی همچون مسمومیت مواد غذایی علل اصلی بروز اسهال است. آلرژی به مواد غذایی یا شرایط پزشکی خاص همچون بیماری سلیاک هم می تواند باعث ایجاد اسهال شود.

 

سرکه سیب باعث بروز اسهال می شود؟

ایا سرکه می تواند اسهال را درمان کند؟

تحقیقات انجام شده نشان می دهد سرکه سیب خاصیت ضد میکروبی دارد و می تواند باکتری ای کولی را نابود سازد. با اینحال سرکه سیب می تواند برخی از باکتری های روده که برای هضم مفید هستند را هم از بین ببرد. اینکار باعث تحریک روده می شود و به اسهال منجر می گردد. این تحقیق در آزمایشگاه انجام شده است. به همین خاطر نتایج آن در افراد مختلف خواهد بود. شواهد موجود نشان می دهد سرکه سیب می تواند خالی شدن شکم را به تاخیر بیندازد. اگر فردی اسهال داشته باشد سرکه سیب می تواند فرآیند هضم را کندتر کند و به مدفوع زمان دهد قبل از خروج از بدن سفت تر شود. برای بررسی مزایای احتمالی سرکه سیب بر روی اسهال به تحقیقات بیشتری نیاز است و هنوز به وضوح معلوم نیست این سرکه می تواند درمان خوبی برای اسهال باشد یا خیر.

 

سایر عوارض جانبی احتمالی سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت اسیدی دارد و نباید بدون رقیق شدن مصرف گردد. شما می توانید یک قاشق چایخوری از سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. نوشیدن سرکه سیب رقیق نشده در طولانی مدت باعث اسیب به مینای دندان می شود. فردی که دیابت و گاستروپارزی دارد بهتر است از مصرف سرکه سیب خودداری کند. گاستروپارزی اختلالی است که مانع از خالی شدن محتوای شکم می شود. سرکه سیب می تواند با برخی از داروهای تجویزی نیز تداخل داشته باشد. اگر فردی دارویی مصرف می کند باید قبل از به کار بردن سرکه سیب با پزشک خود مشورت نماید.

سرکه سیب به شکل قرص در فروشنده های آنلاین وجود دارد اما این محصولات توسط اداره بهداشت تایید نشده اند.

 

سایر عوارض جانبی احتمالی سرکه سیب

سایر روش های موجود برای درمان اسهال

اگر فردی با اسهال مواجه شده است باید آب زیادتری بنوشد. اسهال معمولا بعد از دو الی چهار روز بدون درمان بهبود پیدا می کند. در این شرایط باید آب زیادی نوشیده شود زیرا اسهال باعث دهیدراسیون می شود. نشانه های اسهال در برگیرنده گرفتگی شکمی و دمای بالای بدن است. فرد می تواند برای درمان این نشانه ها از داروهای بدون نسخه همچون ایبوپروفن استفاده کند. داروهای موجود برای اسهال می توانند طول و شدت نشانه ها کنترل کنند اما نمی توانند به طور کامل اسهال را متوقف سازند. محلول های آبی موجود نیز می توانند دهیدراسیون موجود در بدن را درمان نمایند. این ها از شکر، نمک و مواد معدنی که در آب حل شده اند تشکیل گشته اند. این درمان ها ممکن است برای کودکان کم سن و سال مفید نباشند. نوزادان زودتر از سایر افراد با کمبود آب در بدن مواجه می شوند. پس آب بیشتری به آن ها بدهید. اگر نشانه های دهیدراسیون بروز کرد باید با پزشک مشورت کنید. اگر موارد زیر در فرد وجود داشت باید به دنبال درمان پزشکی باشید:

– اسهال بیش از 5 روز طول کشید
– علاقه ای به خوردن غذا نداشتید و وزنتان کاهش پیدا کرد
– حس بیماری داشتید
– در مدفوع خون مشاهده کردید یا مدفوع بودار و تیره داشتید
– اخیرا در بیمارستان بستری بوده اید.

اسهال معمولا به خاطر عفونت ایجاد می شود. برای پیشگیری از انتشار عفونت نکات زیر را رعایت کنید:

– دستان خود را به طور کامل بعد از دستشویی شستشو دهید
– توالت خود را تمیز نگه دارید
– حوله و سایر موارد را با دمای بالا بشویید
– از به اشتراک گذاشتن قاشق و چنگال پرهیز کنید.

 

نتیجه گیری

سرکه سیب درمان پزشکی نیست و ممکن است مصرف آن در برخی از افراد عوارض جانبی در پی داشته باشد. اگر قصد مصرف آن را دارید بهتر است با یک لیوان آب رقیق نمایید. اگر فردی بعد از مصرف سرکه سیب عوارض جانبی همچون اسهال را داشت بهتر است با پزشک مشورت کند. برای بررسی اثرات و مزایای احتمالی سرکه سیب باید تحقیقات بیشتری انجام شود . اسهال را معمولا با استراحت در منزل و نوشیدن مایعات بسیار می توان درمان کرد.