چگونه از شر بوی بد واژن خلاص شویم؟

 

وجود بو در واژن طبیعی است؟

وجود بوی غیر طبیعی از واژن ممکن است گاه به گاه رخ دهد. حتی زمانی که به خوبی از بدن و واژن خود مراقبت می کنید ممکن است چنین بوهایی را تجربه نمایید. چیزی که طبیعی نیست وجود بوی بد یا دائمی است. اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا چنین بویی طبیعی است؟ واژن بوی طبیعی دارد و بوی واژن هر زنی با زن دیگر متفاوت است. چرخه قاعدگی ممکن است باعث ایجاد بوی فلز مانند شود. مقاربت جنسی نیز ممکن است به طور موقت این بو را تغییر دهد. واژن خود را به طور طبیعی پاکسازی می کند. اگر متوجه بوی غیر طبیعی در واژن شدید ممکن است نشانه های دیگری را نیز تجربه نمایید. بوی قوی و تند، خارش و تحریک، ترشحات غیر طبیعی ممکن است نشانه بیماری در بدن باشد.

 

7 روش برای خلاص شدن از شر بوی بد واژن

برای اینکه بتوانید از شر بوی واژن خود خلاص شوید می توانید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

بهداشت شخصی خود را رعایت کنید:

قسمت خارجی واژن را به طور منظم با صابون ملایم و پارچه تمیز شستشو دهید. پاکسازی می تواند پوست مرده، عرق و ناپاکی را از بدن شما دور کند. از مواد شوینده بدن یا صابون معطر برای شستن این ناحیه استفاده نکنید. بو و مواد شیمیایی ممکن است PH طبیعی این قسمت را به هم بزند.

تنها از خوشبوکننده های استعمال خارجی استفاده کنید:

اگر می خواهید از اسپری یا ادکلن استفاده کنید تنها مواردی را به کار ببرید که برای استعمال خارجی هستند و آن را بر روی قسمت خارجی واژن به کار ببرید.

لباس زیر خود را تغییر دهید:

اگر به طور طبیعی عادت به پوشیدن لباس زیر تهیه شده از پلاستیک و سایر مواد دارید سعی کنید این عادت را ترک کنید و از لباس های نخی استفاده نمایید. لباس نخی باعث ایجاد هوا می شود و عرق و مایعات را از بدن دور می سازد. رطوبت زیاد در این ناحیه می تواند بستر مناسبی برای رشد باکتری های مضر باشد.

محصولات مرتبط با PH را مدنظر داشته باشید:

محصولات بدون نسخه ممکن است برای بازگرداندن PH طبیعی واژن مفید باشند. اگر یکی از آن ها را امتحان کردید و بو بدتر شد، با پزشک مشورت کنید.ممکن است اصلا به این محصولات نیاز نداشته باشید.

روغن ضروری را امتحان کنید:

این روش درمانی توسط تحقیقات علمی زیاد پشتیبانی نشده است اما شواهد تاریخی نشان می دهد روغن درخت چای می تواند به از بین رفتن بوی بد واژن کمک کند. این روغن ضروری خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی طبیعی دارد و می تواند به حذف باکتری های این ناحیه کمک کند. ابتدا چند قطره روغن درخت چای را با آب ترکیب کنید. سپس آن را به خارج واژن اعمال نمایید. اینکار را چند بار تکرار نمایید. اگر نشانه ها بهبود نیافت یا بدتر شد، استفاده از آن را کنار بگذارید.

از سرکه استفاده کنید:

استفاده از سرکه می تواند PH طبیعی این ناحیه را باز گرداند. یک الی دو پیمانه سرکه سیب را به حمام آب گرم اضافه کنید و برای 20 دقیقه در آن بنشینید.

از درمان های تجویزی استفاده کنید:

درمان های تجویزی به شما کمک می کند علل زمینه ای که باعث ایجاد چنین بویی شده است را شناسایی و بهبود ببخشید.

 

خلاص شدن از شر بوی بد واژن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر این بو با نشانه های غیر عادی همراه بود باید درمان های خانگی را رها کنید و با یک پزشک مشورت نمایید. به عنوان مثال اگر بوی واژن شما تندتر از حد طبیعی است و به نظر قوی تر می شود باید با پزشک صحبت کنید. برخی از ترشحات از واژن طبیعی است. اگر متوجه افزایش ترشحات شدید یا مایع دیگر سفید و شفاف نبود ممکن است عفونت داشته باشید. خارش گاه به گاه نیز طبیعی است اما اگر این خارش دائمی بود باید به فکر درمان باشید.

 

نکاتی برای پیشگیری از بوی بد در آینده

بعد از اینکه بوی بد واژن را از بین بردید از نکات زیر برای پیشگیری استفاده کنید:

پروبیوتیک ها را نادیده نگیرید: این ها که باکتری های خوب برای بدن هستند می توانند PH طبیعی را در این ناحیه حفظ کنند. غذاهای غنی از پروبیوتیک در برگیرنده ماست است.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید: سعی کنید رژیم غذایی خود را با میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین بدون چربی پر کنید. یک رژیم غذایی متعادل بدن را سالم تر می کند.

آب کافی بنوشید: نوشیدن آب در طول روز برای پوست بدن شما مفید است. این موضوع به سلامت کلی واژن هم کمک می کند.

از دوش واژینال خودداری کنید: ممکن است فکر کنید اینکار باعث از بین رفتن باکتری ها می شود اما تنها باکتری های خوب را از بین می برد.

قبل و بعد از مقاربت جنسی واژن خود را شستشو دهید: رابطه جنسی باعث تولید باکتری می شود. واژن را قبل و بعد از رابطه جنسی خوب شستشو دهید.

لباس های تنگ را کنار بگذارید: لباس های بسیار تنگ به واژن اجازه نفس کشیدن نمی دهند. وجود اکسیژن برای این ناحیه و سلامت آن ضروری است.

از لباس زیر نخی استفاده کنید: لباس های نخی می توانند رطوبت و عرق زیاد را از این ناحیه دور سازند.

 

نتیجه گیری

درمان های خانگی می توانند به از بین رفتن بوی بد واژن کمک کنند. اگر بو قوی بود یا با این درمان ها بهبود پیدا نکرد حتما با یک پزشک مشورت کنید. بوی تند و قوی از واژن نشانه مشکل بزرگ تری است و باید به کمک پزشک درمان شود.