نشانه های کمبود ویتامین D

 

ویتامین دی یکی از ویتامین های بسیار مهم برای بدن است که تاثیر بسیار قدرتمندی بر روی سیستم های مختلف درون بدن دارد. برخلاف بیشتر ویتامین ها، ویتامین دی همانند یک هورمون عمل می کند و هر سلول واحدی در بدن برای آن یک گیرنده دارد. بدن شما ممکن است آن را زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد به دست آورد. این ویتامین در برخی از مواد غذایی همچون ماهی های چرب و لبنیات غنی شده نیز وجود دارد هر چند به دست آوردن ویتامین دی کافی از طریق رژیم غذایی دشوار است. کمبود ویتامین دی در میان افراد رایج است. فاکتورهای خطر رایج برای چنین کمبودی در برگیرنده موارد زیر است:

– داشتن پوستی تیره
– کهنسال بودن
– اضافه وزن داشتن یا چاق بودن
– نخوردن شیر یا ماهی کافی
– استفاده مداوم از ضد افتاب
– ماندن در محیط خانه

 

ویتامین D

نشانه های کمبود ویتامین D

بدن به طور مکرر بیمار می شود یا دچار عفونت می گردد:

یکی از مهم ترین نقش های ویتامین دی سالم و قوی نگه داشتن سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس ها و باکتری هاست. اگر به طور مکرر بیمار می شوید ممکن است کمبود ویتامین دی داشته باشید.

خستگی زیاد دارید:

احساس خستگی در بیشتر مواقع طبیعی است اما اگر بیش از حد خسته می شوید ممکن است با کمبود ویتامین دی مواجه شده باشید. متاسفانه این گزینه در بیشتر موارد نادیده گرفته می شود. مطالعات مختلف نشان می دهد سطح پایین خون می تواند باعث خستگی شود و بر روی کیفیت زندگی اثر بگذارد.

دچار درد کمر و استخوان می شوید:

ویتامین دی در حفظ سلامت استخوان ها نقش بسیار مهمی ایفا می کند. این ویتامین در جذب کلسیم به بدن کمک می کند. درد کمر و استخوان ممکن است نشانه نبود ویتامین دی کافی در بدن باشد. مطالعات مختلف ارتباطی بین کمبود ویتامین دی و کمردرد مزمن نشان می دهد.

ممکن است با افسردگی دست و پنجه نرم کنید:

حس و حال افسرده می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین دی در بدن باشد. مطالعات مختلف نشان داده اند که کمبود این ویتامین می تواند با سطح اندک خون و افسردگی مرتبط باشد.

درمان زخم به سختی انجام می شود:

درمان کند زخم بعد از جراحی یا آسیب ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین d در بدن باشد. مطالعات مختلف نشان می دهد این ویتامین تولید ترکیباتی که برای تشکیل پوست جدید ضروری هستند را تقویت می کند و باعث تسریع درمان زخم ها می شود. همچنین مشخص شده است که ویتامین دی در کنترل التهاب و مبارزه با عفونت ها نقش دارد و می تواند فرایند درمانی را بهبود ببخشد. برخی از تجزیه و تحلیل های انجام شده بر روی افراد دیابتی بوده است. این مطالعات نشان می دهد افرادی که کمبود ویتامین دی شدید دارند بیشتر از سایر افراد در معرض التهاب قرار می گیرند. متاسفانه در این مرحله مطالعات اندکی در مورد اثر مکمل های این ویتامین بر روی درمان زخم وجود دارد. با اینحال برخی از مطالعات نشان می دهد در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین دی با زخم پا می توان شرایط را با ویتامین درمان کرد.

ممکن است حجم استخوان ها را از دست بدهید:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم ویتامین دی نقش مهمی در جذب کلسیم دارد و می تواند برای متابولیسم استخوان ها بسیار مهم باشد. بیشتر زنان کهنسالی که با از دست دادن استخوان تشخیص داده شده اند به کلسیم و ویتامین دی بیشتری نیاز خواهند داشت.

چگالی اندک مواد معدنی در استخوان نشان دهنده این است که کلسیم و سایر مواد معدنی در استخوان اندک است. صرف نطر از یافته ها، مصرف ویتامین دی کافی و حفظ سطح خون در بدن می تواند استراتژی خوبی برای حفظ حجم استخوان ها و کاهش خطر شکستگی آن ها باشد.

موهای خود را از دست می دهید:

ریزش مو معمولا به استرس مربوط می شود و این گزینه علت رایج چنین شرایطی است. با اینحال زمانی که ریزش مو شدید است به احتمال زیاد بدن دچار کمبود مواد مغذی است یا بیماری دارد. ریزش مو در زنان به کمبود ویتامین دی مرتبط است هر چند برای تایید این موضوع تحقیقات اندکی وجود دارد. آلوپسی اره تا که یک بیماری خودایمنی است با ریزش شدید مو در سر و سایر بخش های بدن مشخص می شود. کمبود ویتامین دی در بدن با آلوپسی اره تا مرتبط است و می تواند فاکتور خطری برای توسعه بیماری ها باشد. یکی از مطالعات انجام شده بر روی این افراد نشان می دهد سطح خون پایین در بدن با ریزش موی شدیدی همراه است. در یکی از مطالعات اعمال موضعی شکل مصنوعی ویتامین توانست ریزش مو را با موفقیت درمان کند.

درد عضلانی دارید:

تشخیص علت درد عضلات معمولا دشوار است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کمبود ویتامین دی می تواند علت احتمالی درد عضلات در کودکان و بزرگسالان باشد. در یکی از مطالعات انجام شده،71 درصد از افراد مبتلا به درد مزمن کمبود ویتامین دی داشتند.

گیرنده های ویتامین دی در سلول های عصبی حضور دارند. یکی از مطالعات نشان می دهد کمبود این ویتامین به درد و حساسیت منجر می شود.مطالعات دیگری نیز نشان می دهد مصرف دوز بالای مکمل ویتامین دی می تواند انواع مختلف درد در افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند را کاهش دهد. یکی از مطالعات بر روی 120 کودک با کمبود ویتامین دی که درد بدن داشتند نشان داد دوز واحد از این ویتامین می تواند درد را تا 57 درصد کاهش دهد.

کمبود ویتامین D