با جوش روی آلت تناسلی چه کنیم؟

 

جوش بر روی آلت تناسلی هم می تواند دیده شود هر چند این موارد بیشتر بر روی سایر قسمت های بدن ظاهر می شوند. جوش ها معمولا موارد بی ضرری هستند اما زمانی که روی آلت تناسلی دیده می شوند می توانند موجب نگرانی فرد گردند. با اینحال جوش می تواند در برخی از شرایط نشانه ای از سایر بیماری ها همچون بیماری های منتقل شده از طریق روابط جنسی(STD) باشد و به همین خاطر رشد و توسعه آن در اطراف آلت تناسلی به درمان سریع پزشکی نیاز داشته باشد. در این مقاله سعی می کنیم به همین موضوع بپردازیم و ببینیم برای درمان جوش بر روی آلت تناسلی چه باید کرد و چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود.

 

جوش چیست؟

جوش زمانی توسعه پیدا می کند که غده های چربی بر روی سطح پوست توسط روغن، سلول های مرده پوست و سایر مواد مسدود می شود. این مسدود شدن می تواند باعث ایجاد پاسخ سیستم ایمنی شود و موجب تورم و التهاب این ناحیه گردد. نتیجه چنین التهابی بروز جوش بر روی بدن است که می تواند در هر بخشی از بدن ظاهر شود و برای برخی از افراد ازاردهنده باشد.

 

علت جوش در ناحیه تناسلی مردان

نشانه های بیماری STD

جوش ها به عنوان برآمدگی های کوچک و گردی بر روی سطح پوست ظاهر می شوند. پایه آن ها معمولا به رنگ قرمز است. نوک جوش می تواند به رنگ سفید ( جوش سر سفید)، سیاه( جوش سرسیاه) یا به رنگ پایه آن باشد. این موضوع به نوع باقی مانده ای که باعث ایجاد جوش در بدن می شود بستگی خواهد داشت. برخی از جوش ها می توانند در برگیرنده چرک باشند.

فاکتورهایی که می تواند احتمال بروز جوش را افزایش دهد در برگیرنده موارد زیر است:

– پوشیدن لباس های تنگ
– رطوبت
– تعریق زیاد
– اصلاح کردن
– بهداشت ضعیف
– پوست چرب

دانستن این فاکتورها می تواند به تشخیص این جوش ها کمک کند و به شما در تعیین اینکه جوش ها به خاطر چه موضوعی توسعه یافته اند هم کمک نماید. جوش در ناحیه آلت تناسلی نیز در صورت نبود فعالیت جنسی هم می تواند در این ناحیه دیده شود. اگر فردی از لحاظ جنسی فعال باشد ممکن است این جوش ها به خاطر بیماری منتقل شده از طریق روابط جنسی ایجاد گردد. سه نوع بیماری STD وجود دارد که نشانه های آن ممکن است با جوش اشتباه گرفته شود.

زگیل تناسلی:

نشانه اولیه زگیل تناسلی رشد برآمدگی های کوچک با رنگ سفیدی بر روی شفت یا سر آلت تناسلی است. نوک زگیل ممکن است همانند گل کلم باشد و می تواند اندازه متغیری بر روی بدن ایجاد نماید.

همچنین ممکن است زگیل تناسلی در ناحیه اطراف آلت تناسلی نیز دیده شود.

این زگیل ها اغلب خود به خود بهبود پیدا می کنند اما می توان آن ها را به سادگی با کرم، منجمد کردن یا گرما درمانی بهبود بخشید.

هرپس تناسلی:

هرپس تناسلی می تواند تاول های خاکستری-سفیدی را با پایه قرمز رنگ ایجاد کند که بر روی آلت تناسلی یا ناحیه اطراف آن توسعه پیدا می کند. این موارد معمولا باعث ناراحتی فرد می شوند و خارش دار هستند و می توانند به مقعد نیز توسعه یابند. تاول می تواند به زخم بازی منجر شود و از خود مایعی به بیرون منتقل کند. تاول ها همچنین می توانند در اطراف دهان یا لب نیز دیده شوند. هرپس تناسلی معمولا به کمک داروهای ضد ویروسی بهبود پیدا می کنند.

سیفلیس:

زخم های سفید یا قرمز بدون درد بر روی آلت تناسلی یا اطراف آن ممکن است نشانه ای از سیفلیس باشد. عفونت باکتریایی باعث ایجاد چنین شرایطی می شود و می تواند در صورت درمان نشدن مشکلات جدی را برای افراد ایجاد کند.سیفلیس را معمولا می توان به کمک آنتی بیوتیک ها درمان کرد.

 

جوش روی آلت تناسلی

درمان

معمولا به ندرت درمان جوش به دخالت پزشکی نیاز دارد. جوش می تواند در بیشتر موارد بعد از چند روز بهبود پیدا کند. از خاراندن یا ترکاندن هر نوع جوشی باید خودداری شود. اینکار می تواند شرایط را بدتر کند و باعث ایجاد زخم و عفونت دائمی گردد.

هدف قرار دادن علت بروز جوش، بهترین روش برای درمان و پیشگیری از توسعه دوباره آن هاست. روش های زیر می تواند خطر بروز جوش را کاهش دهد:

– اجتناب از محیط های مرطوب
– کم کردن فعالیت هایی که باعث تحریک تعریق در بدن می شود
– پوشیدن لباس های تنگ
– دوش گرفتن منظم
– اجتناب از مالش یا لمس کردن ناحیه مدنظر
– تغییر بستر یا لباس به طور منظم

داروهای بدون نسخه همچون بنزوئیل پروکسید، اسید سالیسیلیک یا لایه برداها نیز می توانند در کاهش ظاهر جوش مفید باشند.به خاطر داشته باشید که ناحیه اطراف آلت تناسلی بسیار حساس است و این داروها در چنین نواحی باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر جوش به همراه نشانه های زیر در بدن بروز کرد حتما با یک پزشک مشورت کنید:
– تب
– سردرد
– خستگی
– تورم در نواحی همچون غده های کشاله ران
– راش یا تحریک پوستی
– زخم هایی که در سایر نواحی همچون صورت توسعه می یابند
– درد عضلات

 

نتیجه گیری

اگر بعد از اقداماتی که برای کاهش خطر توسعه جوش انجام دادید شرایط بهبود پیدا نکرد یا اگر بعد از یک هفته جوش بهتر نشد حتما با پزشک مشورت کنید. در برخی از شرایط علت بروز جوش در ناحیه تناسلی بیماری های دیگری است که باید توسط پزشک درمان شود.