کیست بارتولن چیست به همراه درمان

 

کیست بارتولن زمانی رخ می دهد که مجرای غده بارتولن مسدود می شود و باعث توسعه یک کیست پر شده از مایع می گردد. برخی از اوقات چنین شرایطی به خاطر عفونت ایجاد می شود اما کیست بارتولن عفونت نیست. غده بارتولن بین واژن و مهبل قرار گرفته اند و مایعی را تولید می کنند که اصطکاک در طول رابطه جنسی را کاهش می دهد.

 

حقایقی در مورد کیست بارتولن

– کیست بارتولن می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی شود اما تهدیدکننده زندگی نیست

– همه کیست های بارتولن نیازمند درمان نیستند

– این کیست معمولا کوچک است و نشانه های قابل مشاهده ای ندارد. این موضوع بدین معنی است که تشخیص ممکن است به تعویق بیفتد.

 

علت بروز این کیست

غده بارتولن جفت غده هایی هستند که بین واژن و مهبل قرار گرفته اند و مایع روان سازی را به هنگام تحریک تولید می کنند. این موارد با کاهش اصطکاک به مقاربت جنسی کمک می کنند. مایع روان ساز تولید شده از این غده به لوله های ریزی می روند که حدود 2 سانتی متر طول دارند و به بخش انتهایی ورودی واژن می روند. اگر انسدادی در این مجرا باشد، مایع روان کننده تجمع پیدا می کند. این مجرا توسعه می یابد و کیست تشکیل می شود. به این کیست کیست بارتولن می گویند. زمانی که کیست تشکیل شد خطر عفونت در این ناحیه نیز افزایش پیدا می کند. زمانی که فرد شرایط زیر را داشته باشد احتمال ابتلا به کیست بارتولن در او نیز افزایش پیدا می کند:

– جوان بودن و فعال بودن از لحاظ جنسی
– باردار نشدن
– داشتن یک بارداری

کیست ها اندازه متفاوتی دارند. اگرچه کیست بارتولن از طریق رابطه جنسی منتقل نمی شوند اما یکی از بیماری های منتقل شده از طریق روابط جنسی علت اصلی آن است. کیست ساختار کیسه بسته مانندی دارد که پر از مایع است و می تواند حاوی گاز نیز باشد. عفونت های باکتریایی نیز می تواند باعث انسداد و ایجاد کیست شود. نمونه ها در برگیرنده موارد زیر است:

– باکتری که باعث ایجاد سوزاک می شود
– باکتری که بر روی منبع آب اثر می گذارد
– باکتری که باعث ایجاد پنومونی و عفونت های گوش میانی می شود
– باکتری که باعث ایجاد عفونت گوش و عفونت های تنفسی می شود

 

کیست بارتولن چیست

درمان

اگر کیست کوچک باشد و نشانه ای از خود بروز ندهد، پزشک می تواند آن را بدون درمان رها کند اما اگر بیمار با نشانه های مختلفی روبرو شود و این شرایط برایش دردناک باشد باید درمان آغاز شود. هر گونه برآمدگی در ناحیه واژینال باید مورد بررسی قرار گیر به خصوص اگر بیمار وارد دوره یائسگی شده باشد.

اگر درمان پیشنهاد شد، پزشک می تواند از آنتی بیوتیک ها کمک بگیرد. در برخی از شرایط ممکن است فرد به جراحی نیاز داشته باشد. این جراحی در برگیرنده موارد زیر است:

– قرار دادن کاتتر در کیست
– باد کردن کاتتر برای قرار دادن آن در موقعیت
– قرار دادن کاتتر برای 2 الی 4 هفته. اینکار به مایع اجازه می دهد به خوبی تخلیه شود.

در این شرایط می توان از گزینه های درمانی دیگری هم استفاده کرد. برای اینکه بفهمید چه نوع درمانی برای شما موثرتر است از پزشک خود کمک بگیرید. او می تواند شرایط شما را مورد بررسی قرار دهد و بر اساس شرایط موجود بهترین گزینه درمانی را ارائه نماید. با این وجود درمان های خانگی هم برای کیست بارتولن وجود دارد که در ادامه این موارد را با هم مرور می کنیم.

اگر کیست کوچک باشد و باعث ناراحتی شده باشد می توان از درمان های خانگی زیر کمک گرفت:

– مسکن های بدون نسخه
– حمام گرم می تواند به ترکیدن کیست کمک کند
– کمپرس گرم بر روی ناحیه مدنظر که می تواند نشانه ها را تسکین ببخشد

 

نشانه ها

معمولا بیشتر زنانی که کیست بارتولن دارند تا زمانی که به سراغ پزشک نروند این شرایط را نخواهند دانست. معمولا نشانه های زیادی در این شرایط دیده نمی شود اما برخی از نشانه ها عبارت است از:

برآمدگی: برآمدگی بر روی لبی که نشانه کوچکی است و ممکن است قابل تشخیص نباشد. کیست معمولا در یکی از دو غده توسعه پیدا می کند

درد: کیست اگر بزرگ تر باشد باعث ایجاد درد و ناراحتی در مهبل می شود و این موضوع در طول برقراری رابطه جنسی، نشستن یا راه رفتن بیشتر دیده می شود

آبسه: اگر عفونت توسعه پیدا کند ممکن است مجموعه ای از چرک نیز وجود داشته باشد و همین امر باعث ایجاد درد می شود. ابسه به سرعت توسعه می یابد. پوست در ناحیه موجود قرمز، گرم و حساس به لمس می شود. بیمار ممکن است تب داشته باشد.

هر گونه نشانه مرتبط با کیست یا برآمدگی در ناحیه تناسلی باید با پزشک مطرح شود.

 

تشخیص

پزشک می تواند این نوع از کیست را با معاینه لگنی شناسایی کند. او به بیمار توصیه می کند بیماری های منتقل شده از طریق جنسی را هم بررسی نمایند. اگر یائسگی شروع شده باشد، پزشک از کیست بیوپسی می گیرد

 

عوارض

برخی از اوقات کیست ممکن است دچار عفونت شود و به ابسه منجر گردد

 

پیشگیری

در بیشتر موارد زنان ممکن است نتوانند از بروز کیست بارتولن پیشگیری نمایند. افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند باید از روش های پیشگیری از بارداری همچون کاندوم استفاده کنند. برخی از افراد بر این باورند که نشستن در حمام گرم می تواند به ترکیدن کیست کمک کند و مانع از تشکیل آبسه شود.