علت تلخی دهان چیست به همراه درمان خانگی

 

وجود طعم تلخ در دهان در حالی که چیز تلخی مصرف کرده اید عادی است. اما وجود این تلخی اگر به یک عادت مزمن تبدیل شود عادی نیست و می تواند نشان دهنده مشکلات جسمی متعددی باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد علل تلخی دهان صحبت کنیم و ببینیم چگونه می توانیم از شر آن خلاص شویم.

 

علت تلخی دهان چیست؟

تلخی دهان اغلب مشکل جدی محسوب نمی شود اما می تواند با زندگی روزمره تداخل داشته باشد و بر روی رژیم غذایی شما اثر بگذارد.

سندرم دهان سوزان:

همانطور که از نامش پیداست این سندرم باعث ایجاد حس سوزش در دهان می شود و می تواند بسیار دردناک باشد. این نشانه ها در یک بخش از دهان یا در کل آن ظاهر می گردد. چنین شرایطی می تواند به خشکی دهان و تلخی دهان نیز منجر شود. سندرم دهان سوزان هم در زنان و هم در مردان دیده می شود.اما در زنانی که در طول یائسگی قرار دارند این موضوع بیشتر رخ می دهد

برخی از اوقات حس سوختن در دهان هیچ علت مشخصی ندارد. پزشکان بر این باورند که چنین شرایطی می تواند به خاطر آسیب به اعصاب موجود در دهان باشد. همچنین این بیماری می تواند به شرایط یا درمان های زمینه ای برای مواردی همچون دیابت، درمان سرطان و تغییرات هورمونی در طول یائسگی مرتبط باشد.

بارداری:

هورمون زنانه استروژن که در طول بارداری نوسان دارد می تواند طعم دهان را تغییر دهد. بیشتر زنان در این دوران با تلخی دهان مواجه می شوند.

خشکی دهان:

حس خشک بودن دهان که به خاطر کاهش در تولید بزاق یا تغییر در تولید بزاق رخ می دهد نیز می تواند چنین شرایطی را ایجاد کند. این کاهش تولید ممکن است به خاطر دلایل زیر رخ داده باشد:

– افزایش سن
– مصرف برخی از داروهای خاص
– بیماری های خودایمنی که باعث خشکی بیش از حد دهان و چشم می شوند
– سیگار کشیدن

بدون تولید بزاق کافی، طعم دهان نیز تغییر پیدا می کند. ممکن است غذاها طعم تلخی داشته باشند. علاوه بر این، کمبود بزاق می تواند بلع را دشوار سازد.

رفلاکس اسید معده به مری:

رفلاکس اسید معده به مری زمانی رخ می دهد که اسفنکتر مری ضعیف می شود و به غذاها و اسید معده اجازه می دهد از معده به سمت مری و دهان حرکت کنند. اسفنکتر مری دریچه ای است که مانع از ورود غذای معده به مری می شود. از آنجایی که غذاها حاوی اسید و آنزیم های گوارشی هستند این موضوع می تواند به تلخی دهان منجر شود.

داروها و مکمل ها:

بعد از اینکه بدن شما انواع خاصی از داروها را جذب کرد، باقی مانده آن می تواند به داخل بزاق منتشر شود. علاوه بر این، اگر دارو یا مکملی عنصر تلخ یا فلزی داشته باشد می تواند باعث تلخی دهان شود.

بیماری ها و عفونت ها:

زمانی که سرما خورده اید، عفونت سینوسی دارید یا با سایر بیماری ها دست و پنجه نرم می کنید بدن شما به طور طبیعی پروتئینی را آزاد می کند که توسط سلول های مختلف در بدن برای مبارزه با التهاب تولید شده اند. چنین پروتئینی می تواند باعث تلخی دهان شود.

درمان سرطان:

شیمی درمانی و تابش درمانی می تواند بر روی طعم دهان اثر بگذارد و باعث تلخی آن شود.

سندرم Pine nut:

برخی از افراد ممکن است به دانه کاج حساسیت داشته باشند. این موضوع باعث ایجاد طعم تلخی در دهان می شود و تقریبا 12 الی48 ساعت در دهان باقی می ماند. دانشمندان هنوز به طور واضح نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد چنین شرایطی می شود اما برخی از آن ها بر این باورند که آلاینده هایی همچون مواد شیمیایی می تواند باعث فاسد شدن این ماده شود.

 

درمان خانگی تلخی دهان

درمان خانگی

مواردی وجود دارد که به کمک آن می تواند تلخی دهان را تسکین بخشید:

– آب زیادی بنوشید و از آدامس های بدون شکر استفاده کنید تا تولید بزاق افزایش یابد

– بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید. دندان هایتان را خوب مسواک بزنید.

– خطر ابتلا به رفلاکس اسید معده را با کاهش وزن، کاهش مصرف غذاهای تند، کاهش غذاهای پرچرب، سیگار نکشیدن، محدود کردن الکل کمتر نمایید.

– از پزشک خود بخواهید در صورت نیاز دارویی که باعث ایجاد تلخی دهان شده است را عوض کند.

 

علت تلخی دهان

درمان

درمان طولانی مدت به چیزی که باعث ایجاد چنین شرایطی شده است بستگی خواهد داشت. پزشک در مورد نشانه ها از شما می پرسد و تلاش می کند شرایط موجود را تشخیص دهد.

او ممکن است برای تعیین شرایط زمینه ای همچون دیابت، ازمایش خون را هم تجویز نماید.

درمان به شرایط زمینه ای و سایر مواردی که باعث تلخی دهان شده اند بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر رفلاکس اسید باعث ایجاد چنین شرایطی شده است پزشک داروهای ضد اسید بدون نسخه و تجویزی را پیشنهاد می کند. اگر دیابت مشکل اصلی شما باشد پزشک دارویی همچون متفورمین را تجویز می کند. اگر داروی خاصی که مصرف می کنید باعث ایجاد چنین طعمی شده باشد پزشک می تواند داروی جدیدی تجویز کند. پزشک شما را در موارد زیر به متخصص ارجاع خواهد داد:

– اگر تلخی دهان به مشکلات دندانی مرتبط باشد به دندانپزشک ارجاع داده می شوید

– اگر مشکلات شما مرتبط با دیابت است به پزشک متخصص آن ارجاع داده خواهید شد.

 

نتیجه گیری

تلخی دهان زمانی که چیز تلخی می خورید یا می نوشید یک موضوع عادی است. بیشتر علت های آن قابل درمان است. بعد از اینکه پزشک علت تلخی دهان را شناسایی کرد می تواند به درمان آن بپردازد.