آیا روغن ضروری می تواند رگ های واریسی را کاهش دهد؟

 

رگ های واریسی ممکن است با افزایش سن، بارداری یا نشستن های طولانی مدت ایجاد شوند. این بیماری اغلب سابقه خانوادگی دارد. به همراه درمان های پزشکی، فرد می تواند درمان های خانگی را برای رگ های واریسی امتحان کند. روغن های ضروری نیز جزو این درمان های خانگی هستند. مطالعات مختلف نشان می دهد روغن های ضروری همچون روغن اسطوخودوس می تواند ظاهر رگ های واریسی را کاهش دهد. با اینحال برای تایید چنین موضوعی به مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود.

 

علل بروز رگ های واریسی

رگ ها مسئول چرخاندن خون در بدن هستند. آن ها خون بدون اکسیژن را به قلب باز می گردانند. در این بخش از بدن دریچه های کوچکی وجود دارد که می تواند خون را از بازگشت معکوس باز دارند. با اینحال اگر این دریچه ها ضعیف شوند یا اسیب ببینند، خون می تواند به عقب باز گردد. نتیجه چنین شرایطی رگ های واریسی است. رگ های واریسی بیشتر در پا دیده می شود. فاکتورهای خطر متعددی، احتمال بروز چنین شرایطی را افزایش می دهد. این فاکتورها عبارتند از :

– افزایش سن
– سابقه خانوادگی
– بارداری
– اضافه وزن داشتن
– نشستن های طولانی مدت
– قرار گرفتن در معرض نور خورشید که می تواند رگ های واریسی را در صورت ایجاد کند.

اگرچه رگ های واریسی معمولا بیماری و نگرانی بزرگی محسوب نمی شوند اما می توانند تحریک کننده و دردناک باشند.

 

بهترین روغن های ضروری برای رگ های واریسی

روغن های ضروری از گیاهان، گل ها و درختان استخراج می شود. این روغن ها اغلب به عنوان درمان های جایگزین مورد استفاده قرار می گیرند. دوز و دستورالعمل استفاده از این روغن ها توسط اداره بهداشت تنظیم نشده است و فرد باید قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

روغن ضروری اسطوخودوس:

روغن ضروری اسطوخودوس

بوییدن روغن اسطوخودوس می تواند درد را کاهش دهد. این ماده می تواند بر روی مواد شیمیایی موجود در مغز همچون سروتونین و GABA اثر بگذارد که با تسکین درد مرتبط هستند. اعمال روغن ضروری اسطوخودوس بر روی پوست می تواند درد و اندازه زخم های پوستی را کاهش دهد.

روغن ضروری شاه بلوط هندی:

این روغن را می توان به عنوان داروی موضعی برای رگ های واریسی به کار برد. این روغن در کاهش درد، تورم و خارش مفید خواهد بود. بر اساس مطالعات انجام شده، روغن ضروری شاه بلوط هندی می تواند به کاهش نشانه های رگ های واریسی همچون تورم در پا، درد، خارش و سنگینی کمک کند.با اینکه هنوز معلوم نیست این روغن چگونه کار می کند اما برخی از متخصصان بر این باورند که روغن شاه بلوط هندی می تواند بخش های کوچکی از رگ ها را از تجزیه شدن حفظ کند.

روغن ضروری Sea pine:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد این روغن می تواند درد و تورم موجود در پا را کاهش دهد. یکی از مطالعات انجام شده در سال جدید نشان می دهد این روغن خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند درد ناشی از بیماری رگ های واریسی را کاهش دهد. با اینحال برای تایید مفید بودن آن به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود.

روغن ضروری بومادران:

روغن ضروری استخراج شده از گیاه بومادران می تواند برای درمان رگ های واریسی به کار رود. زمانی که فرد این روغن را بر روی پوست خود می مالد می تواند نشانه های موجود را کاهش دهد. این روغن در کاهش نشانه های رگ های واریسی همچون درد و تورم مفید است.

 

پیشگیری از رگ های واریسی

پیشگیری از رگ های واریسی

از آنجایی که ژنتیک و هورمون ها نقش مهمی در توسعه این شرایط دارند پیشگیری از آن همیشه امکان پذیر نخواهد بود. با اینحال مراحلی وجود دارد که فرد می تواند به کمک آن ها خطر ابتلا به چنین شرایطی را کاهش دهد. مراحل موجود برای پیشگیری از بروز رگ های واریسی عبارتند از :

– انجام منظم تمرینات ورزشی برای بهبود جریان خون و بازگشت آن به قلب

– استفاده از رژیم غذایی و ورزش برای حفظ وزن در حد متعادل

– اجتناب از نشستن های طولانی مدت

– برای تحریک گردش خون به سایر قسمت های بدن باید به طور مکرر پیاده روی انجام شود

– پوشیدن جوراب های مخصوص که می تواند فشار اندکی را برای فشردن پا و ترغیب جریان خون فراهم اورد

– اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ در اطراف پا و سایر قسمت های بدن زیرا بازگشت خون به سمت قلب را محدود می سازد

– کاهش مصرف نمک. سدیم زیاد می تواند باعث ایجاد تورم شود.

 

خطرات روغن های ضروری

اداره غذا و دارو در آمریکا این روغن ها را مورد بررسی و تنظیم قرار نداده است. با اینحال چنین روغن هایی معمولا برای بدن امن هستند. سعی کنید روغن های ضروری را با روغن حامل رقیق کنید. حدود 3 الی 5 قطره از روغن ضروری را در سه قاشق غذاخوری از روغن حامل قرار دهید تا رقیق شود. روغن های ضروری اغلب باعث ایجاد عوارض جانبی شدید نمی شوند اما اگر بلعیده شوند می توانند سمی باشند و به حالت تهوع و استفراغ منجر گردند. اعمال روغن ضروری به پوست هم می تواند در برخی از افراد به آلرژی منجر شود. فرد باید قبل از کاربرد این روغن ها تست پوستی را انجام دهد.

در این شرایط مقادیر اندکی از روغن روی پوست مالیده می شود. یک شب باید منتظر ماند و روز بعد نشانه های آلرژی را بررسی کرد. افرادی که از روغن مرکبات استفاده می کنند ممکن است پوستشان به نور خورشید حساس تر شود.