چگونه سوختگی زبان را درمان کنیم؟

 

حتما برای شما هم پیش آمده است که غذای داغی را بر روی زبان خود بگذارید یا نوشیدنی را بنوشید که بیش از حد داغ است. در این شرایط تلاش می کنید دهان خود را باز کنید و با دست زبانتان را خنک نمایید. با اینکه چنین کاری در برخی از شرایط مفید است اما مواقعی هم وجود دارد که سوختگی زبان شدید است و باید به فکر درمان بود. برخی از افراد هم هستند که حس سوختگی را بدون هیچ دلیل واضحی همیشه بر روی زبان خود احساس می کنند. به این شرایط پزشکی سندرم سوختگی زبان می گویند و از سوختگی معمولی زبان متفاوت است. مهم نیست سوختگی زبان به چه دلیلی رخ داده باشد. چنین شرایطیم می تواند بر روی مزه ها تاثیر بگذارد و طعم مواد غذایی را کاهش دهد. بسته به درجه سوختگی، شما ممکن است نشانه هایی همچون درد، قرمزی بر روی سطح زبان، تورم و حتی تاول را تجربه نمایید. حتی سوختگی خفیف بر روی زبان نیز می تواند ناراحتی زیادی را ایجاد کند. این شرایط اغلب زمانی تجربه می شود که ماده داغی میل می گردد. سوختگی ممکن است خود به خود درمان شود اما به کمک درمان های خانگی ساده می توان فرآیند درمان را سرعت بخشید. سوختگی شدید ممکن است به عفونت منجر شود. اگر سوختگی شدید باشد باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.در این مقاله سعی می کنیم چند مورد از درمان های خانگی سوختگی زبان را با هم مرور کنیم.

 

با زبان خود نفس بکشید

به محض اینکه ماده غذایی داغی را مصرف کردید، آن را از دهان خود خارج کنید و با زبان خود نفس بکشید. زمانی که از طریق زبان نفس می کشید، هوای سرد بر روی سطح زبان جاری می شود و همین امر تسکینی را برای درد ناشی از سوختگی ایجاد می کند. تا زمانی که دردتان تسکین نیافته است اینکار را ادامه دهید.

 

ماده سردی بخورید

یکی دیگر از درمان های سریع و خوب برای سوختگی زبان استفاده از یک ماده سرد بر روی آن است. اینکار به کاهش دمای زبان کمک می کند و شرایط شما را بهبود می بخشد. همچنین استفاده از این روش می تواند التهاب را کاهش دهد و از بروز آسیب به بافت های زبان پیشگیری نماید. استفاده از ماده سرد باعث آبرسانی به زبان می شود و شما را مطمئن می سازد که باکتری های مضر باعث ایجاد عفونت نمی شوند. شما می توانید از مواد زیر استفاده کنید

– از مکعب یخ استفاده کنید یا یک بستنی را لیس بزنید.

– از بستنی محبوب خود استفاده کنید یا نوشیدنی سردی بنوشید

– کمی آب سرد بنوشید

سعی کنید این مواد را در دهان خود نگه دارید.

 

از آب گرم استفاده کنید

چرخاندن آب گرم در اطراف دهان نیز یکی دیگر از درمان های طبیعی خانگی برای سوختگی زبان است. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2013 نشان می دهد که برای کاهش آسیب ناشی از سوختگی، می توان از آب گرم استفاده کرد. این کار باعث می شود بافت های بیشتری از سوختگی در امان باشند. می توانید از آب نمک گرم هم استفاده کنید زیرا نمک به پیشگیری از عفونت ناشی از سوختگی در زبان و بافت های آن کمک می کند.

– یک دوم قاشق چایخوری از نمک را در آب گرم مخلوط کنید.

– آن را برای 30 ثانیه در اطراف دهان خود بچرخانید.

– اینکار را چندین بار در طول روز تکرار کنید تا زبانتان بهتر شود.

 

عسل

عسل نیز یکی دیگر از درمان های خانگی عالی برای بهبود سوختگی زبان است. خاصیت آنتی باکتریایی عسل به پیشگیری از عفونت ناشی از باکتری ها کمک می کند. علاوه بر این، عسل یک ماده ضد التهابی است و می تواند درد و تورم را کمتر نماید. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2014 نشان می دهد که خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی عسل می تواند در بهبود و درمان زخم ها موثر باشد.

– یک قاشق چایخوری از عسل را روی زبان خود بریزید

– اجازه دهید این ماده کمی روی زبان بماند.

– اینکار را دو الی سه بار در روز تکرار کنید.

نکته: عسل را به کودکان زیر یکسال خود ندهید زیرا می تواند باعث مسمومیت در آن ها شود.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا نیز یکی از درمان های خانگی عالی و شگفت انگیز برای سوختگی زبان است. این ماده نه تنها سلول های آسیب دیده بر روی زبان را تسکین می بخشد بلکه به فرآیند درمان نیز کمک می کند. آلوئه ورا درد و التهاب ناشی از این شرایط را هم کاهش می دهد. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2007 نشان می دهد که آلوئه ورا در درمان سوختگی های درجه اول و دوم موثر است.

– عصاره طبیعی آلوئه ورا را از برگ های آن استخراج کنید و بر روی زبان خود اعمال نمایید. اینکار درد سوختگی را تسکین می بخشد. این فرآیند را روزی چند بار تکرار کنید.

– همچنین می توانید ژل آلوئه ورا را به صورت مکعب فریز کنید و به صورت منظم بمکید.

 

ماست

ماست نیز درمان خانگی دیگری است که می تواند راحتی سریعی را در برابر سوختگی زبان ایجاد نماید.

ماهیت تسکین بخشی ماست گرما را از سطح زبان می گیرد. این ماده همچنین به تسکین درد زخم و حساسیت زبان کمک می کند.

– یک دوم پیمانه ماست سرد و ساده را انتخاب کنید

– کمی از آن را بر روی زبان بگذارید و اجازه دهید کمی بماند

– این کار را چند بار تکرار کنید