چگونه بوی بد پا را درمان کنیم؟

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بوی بدی را از پاهای خود احساس کنید. اگر جزو افرادی هستید که با درآوردن کفش ، سایرین بینی خود را می گیرند در این مقاله همراه ما باشید تا درمان های خانگی مرتبط با بوی بد پا را با هم مرور کنیم.

پای شما زیستگاه طبیعی میلیون ها باکتری است که از عرق و سلول های پوست تغذیه می کنند. محصولات فرعی تولید شده توسط این باکتری ها بوی بدی به پای شما می دهند. زمانی که پا با جوراب و کفش پوشانده می شود و عرق می کند، به باکتری ها غذای بیشتری داده می شود. بوی پا می تواند به خاطر عفونت های قارچی کنترل نشده همچون پای ورزشکاران نیز ایجاد گردد. افرادی که با دیابت و بیماری قلبی دست و پنجه نرم می کنند و افراد کهنسال، نیز ممکن است به خاطر توسعه عفونت پا با بوی بد پا نیز روبرو شوند. در این شرایط می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

پاهای خود را به صورت روزانه به کمک صابون معطر یا صابون آنتی باکتریال و آب گرم شستشو دهید.

اگر مستعد بیماری پای ورزشکاران هستید یا قارچ ناخن دارید، پاهای خود را با سشوار خشک کنید. از دمای پایین سشوار برای اینکار استفاده نمایید. اینکار مانع از بروز عفونت می شود و رطوبت را کاهش می دهد.

پای خود را با پودر تالک خشک کنید یا قبل از پوشیدن جوراب و کفش از پودر استفاده نمایید. اینکار باعث می شود عرق پا جذب گردد

جوراب های خود را حداقل یکبار در روز عوض کنید و آن ها را با جوراب تمیز عوض نمایید.

حداقل دو جوراب تمیز برای خود داشته باشید و آن ها را عوض کنید. بعد از اینکه یکی از جوراب ها را پوشیدید، آن را کنار بگذارید تا 24 ساعت در هوای آزاد بماند.

از کفش هایی استفاده کنید که دارای محفظه باز هستند و باعث می شوند پا به راحتی نفس بکشد. اگر از جوراب های نخی استفاده کنید بهتر است.
دستورالعمل های مراقبتی را برای کفش های ورزشی دنبال کنید. اگر این کفش ها قابل شستشو هستند آن ها را ماهی یکبار در ماشین لباسشویی بیندازید.

کفش های خود را در فضای روشن و با تهویه مناسب قرار دهید. باکتری در محیط تاریک بهتر رشد می کند.

هر وقت که کفش های خود را در می آورید آن ها را با پودر خوشبوکننده پر نمایید. می توانید از محصولات طبیعی یا برندهای مشهور برای اینکار استفاده کنید.

از کف های طبی و جذب کننده عرق استفاده کنید. آن ها را برش دهید تا برای پایتان مناسب باشند. هر شش ماه یکبار آن را عوض کنید.

اگر کفش های شما دارای کف قابل جدا شدن هستند. آن را در بیاورید، خشک کنید و سر جایش بگذارید. آن ها را هر از چند گاهیی بشویید

 

درمان های خانگی برای بوی بد پا

از حمام چای سیاه استفاده کنید. دو کیسه چای را در دو پیمانه آب بریزید و برای 15 دقیقه بجوشانید. کیسه ها را بردارید و آن را با دو بخش از آب رقیق کنید. اجازه دهید خنک شود و پای خود را برای 30 دقیقه در آن فرو ببرید. اینکار را روزانه تکرار نمایید.تانیک اسید موجود در پای سیاه می تواند باکتری ها را از بین ببرد.

با اضافه کردن سرکه به حمام آب گرم می توانید با بوی بد پا مبارزه کنید. برای اینکار ار روغن آویشن بهره ببرید. این روغن دربرگیرنده خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی است و می تواند باکتری ها را نابود سازد. پای خود را برای 15 الی 20 دقیقه در آن فرو ببرید

از روغن اسطوخودوس استفاده نمایید. این روغن نه تنها بوی خوبی دارد بلکه می تواند به کشتن باکتری ها کمک نماید. چند قطره از این روغن را روی پای خود بمالید و ماساژ دهید. قبل از استفاده حتما چند قطره از آن را روی پا بمالید تا مطمئن شوید حساسیتی ندارید.

دو پیمانه از نمک اپسوم را در حمام آب گرم فرو ببرید. پاهای خود را تا 15 دقیقه در آن فرو ببرید. اینکار را روزی دوبار تکرار نمایید. نمک اپسوم به عنوان ضد عفونی کننده عمل می کند و باعث کشته شدن باکتری ها گردد

از جوش شیرین برای بوی بد پا استفاده کنید. این ماده بو را خنثی می کند و باعث جذب رطوبت می شود.

اگر درمان های خانگی بیان شده برایتان کارساز نبود از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.