ضربان قلب نامنظم چیست؟

 

هر ساله میلیون ها نفر از مردم جهان ضربان قلب نامنظم یا آریتمی را تجربه می کنند. در حقیقت مطالعات اخیر نشان می دهد از هر چهار فرد بزرگسال در آمریکا یک نفر که بالای 40 سال است می تواند با چنین شرایطی دست و پنجه نرم نماید. بیشتر افراد دردی را در قفسه سینه خود احساس می کنند که بی خطر است اما برخی از اریتمی های قلبی می توانند بسیار خطرناک باشند و به درمان فوری نیاز داشته باشند. به همین خاطر باید در مورد فاکتورهای خطر چنین بیماری آگاه بود.

 

ضربان قلب نامنظم چیست؟

ضربان قلب نامنظم بدین معنی است که قلب شما بسیار تند، بسیار کند یا با ریتم نامنظم می زند. فیبریلاسیون دهلیزی یکی از رایج ترین انواع آریتمی قلبی است. این موضوع زمانی رخ می دهد که ضربان طبیعی قلب در حفره های بالایی قلب نامنظم است و خون به خوبی در سایر قسمت های قلب جریان پیدا نمی کند. اگر ضربان نامنظم قلب به صورت تصادفی و گاه به گاه رخ دهد می تواند بی خطر باشد اما زمانی که چنین شرایطی طولانی می شود می تواند بر روی سلامت قلب تاثیر بگذارد. نشانه های حادی که در این شرایط توسعه پیدا می کند در برگیرنده موارد زیر است:

– خستگی
– سرگیجه
– سبکی سر
– ضعف یا غش
– ضربان قلب سریع
– اضطراب
– تنگی نفس
– تعریق
– درد در قفسه سینه
– حمله قلبی

 

درمان طبیعی برای ضربان قلب نامنظم

مانور واگ:

مانور واگ برای پایین آوردن ضربان قلب سریع با تحریک گیرنده های موجود در شریان های داخلی انجام می شود. این تحریک باعث ایجاد تحریک در اعصاب واگ می شود و انتقال دهنده های عصبی را آزاد می سازد که می تواند ضربان قلب تند را کاهش دهد.

داشتن رژیم غذایی سالم:

از آنجایی که بیشتر افراد مبتلا به ضربان قلب نامنظم با مشکلات زمینه ای همچون بیماری قلبی دست و پنجه نرم می کنند باید رژیم غذایی سالم و ارزشمندی داشته باشند. خوردن غذاهای ضد التهابی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا این مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی هستند و می توانند پاسخ های بیش از حد سیستم ایمنی را کاهش دهند. چربی های سالم و پروتئین های حیوانی نیز به ایجاد تعادل در سطح کلسترول ها کمک می کنند و باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون می گردند. برای بهبود سلامت قلب، مواد غذایی زیر را در برنامه خود داشته باشید:

– غذاهای غنی از فیبر و آنتی اکسیدان

– استفاده از انواع مختلف سبزیجات

– استفاده از انواع مختلف میوه ها

– گیاهان و ادویه ها( به خصوص زردچوبه و سیر خام)

– بقولات و حبوبات

– چربی های سالم( که در آجیل ها، دانه ها، آووکادو، ماهی ، روغن نارگیل و روغن زیتون فوق بکر یافت می شود)

– لبنیات طبیعی

شرکت در فعالیت های فیزیکی:

اثرات و مزایای فعالیت های فیزیکی بر روی سلامت قلب و عروق برای هیچ کس پوشیده نیست شواهد موجود نیز مزایای این تمرینات ورزشی که در برگیرنده بهبود فشار خون، بهبود پروفایل لیپیدی و سلامت کلی بدن است را نشان می دهد. افراد باید به طور روزانه در فعالیت های ورزشی شرکت کنند تا قلب سالمی داشته باشند. برای آن هایی که از آریتمی قلبی رنج می برند، ایجاد یک برنامه ورزشی منظم به کمک پزشک می تواند بسیار مفید باشد. البته این تمرینات ورزشی باید بیش از حد نباشد و طبق نظر پزشک انجام شود.

ترک کردن سیگار:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد تنباکوی موجود در سیگار می تواند یکی از فاکتورهای خطر مهم برای بیماری های قلبی و عروقی باشد و ترک آن یکی از روش های مهم برای پیشگیری از بروز چنین بیماری هایی است. سیگار نقش بسیار پرر نگی در توسعه آریتمی قلبی دارد و افرادی که سابقه ضربان نامنظم قلب را دارند باید از کشیدن آن خودداری کنند.

داشتن وزنی سالم:

یکی از مطالعات منتشر شده در سال 2016 نشان می دهد فیبریلاسیون دهلیزی( شایع ترین نوع آریتمی قلبی) با افزایش وزن و چاقی مرتبط است. تعداد افرادی که با اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنند در حال افزایش است.داده های موجود نشان می دهد داشتن وزنی سالم می تواند خطر بروز آریتمی و عود آن را کمتر کند.به همین خاطر کاهش وزن و حفظ آن در مقدار متعادل می تواند در بهبود این شرایط بسیار موثر باشد.

کاهش سطح استرس:

استرس و احساسات منفی یکی از فاکتورهای خطر مهم برای ضربان قلب نامنظم است. برای کاهش خطر ابتلا به آریتمی قلبی بهتر است از روش های مدیریت استرس کمک بگیرید. تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می دهد دوره های استرس شدید روحی می تواند اثرات منفی بر روی قلب داشته باشد و بیماران باید استرس روحی و روانی خود را به عنوان یک فرایند درمانی کنترل کنند. اگر شما نیز استرس بالایی دارید سعی کنید از روش های آرام بخشی، مدیتیشن، یوگا و دعا استفاده کنید.

طب سوزنی:

طب سوزنی سال هاست که برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. شواهد موجود نشان می دهد این طب می تواند بسیاری از جنبه های قلب و عروق را بهبود ببخشد. مطالعه انجام شده در سال 2008 نیز نشان می دهد که از هشت مطالعه مرور شده، 87 درصد از شرکت کنندگان از طب سوزنی استفاده کرده بودند و ریتم قلب طبیعی داشتند. محققان بر این باورند که طب سوزنی می تواند در درمان بیماری های قلبی همچون آریتمی مفید باشد. اگر با چنین شرایطی دست و پنجه نرم می کنید می توانید با مشورت پزشک از طب سوزنی کمک بگیرید