نشانه های کمبود کلسیم چیست؟

 

کلسیم یکی از مهم ترین مواد مغذی موجود در بدن است. حدود 99 درصد از کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود و باقی آن در خون، عضلات و سایر بافت ها جمع می شود. بدن از مواد معدنی برای انجام عملکردهای مهم همچون ارسال پیام های مهم از طریق سیستم عصبی استفاده می کند. کمبود کلسیم یکی از مشکلات رایج در سرتاسر زمین است و می تواند بر روی سلامت افراد اثر بگذارد. فاکتورهای زیادی در کمبود کلسیم نقش دارد. این موضوع اغلب به خاطر کمبود کلسیم در رژیم غذایی، پیری، کمبود ویتامین D و تغییرات هورمونی در بدن است. افراد معمولا نشانه های هشداردهنده کمبود کلسیم را نادیده می گیرند و این مشکل شدیدتر می شود. باید نشانه های هشداردهنده را بشناسید و بتوانید آن ها را برطرف کنید. با ازمایش خون ساده پزشک می تواند سطح کلسیم را بسنجد. برای کاهش کمبود کلسیم، باید مقادیر توصیه شده از آن را در روز مصرف نمایید.در ادامه برخی از نشانه های هشداردهنده کمبود کلسیم را با هم مرور می کنیم.

1- درد و گرفتگی عضلانی:

یکی از مهم ترین نشانه های کمبود کلسیم درد و گرفتگی عضلانی است. کمبود کلسیم باعث می شود سلول های عصبی حساس تر شوند و همین امر به درد و گرفتگی عضلات منجر می شود. علاوه بر این، سطح پایین کلسیم ممکن است باعث اختلال در سیستم عصبی شود و عملکرد اعصاب را مختل نماید.

اگر درد و گرفتگی عضلانی را تجربه می کنید بهتر است سطح کلسیم خود را بررسی نمایید.

2- استخوان های ضعیف:

کمبود کلسیم در بدن می تواند بر روی سلامت استخوان ها هم اثر بگذارد. مواد معدنی برای ساخت استخوان ها و حفظ قدرت آن ضروری هستند. با کمبود کلسیم، استخوان ها ضعیف تر می شوند و این امر خطر پوکی استخوان و شکستگی را کاهش می دهد. در طولانی مدت، استخوان های ضعیف نیز بر روی موقعیت بدن و قدرت کلی آن اثر می گذارد. به همین خاطر والدین باید مطمئن شوند که کودکان غذاهای غنی از کلسیم کافی در طول دوره های رشد را مصرف می کنند. زمانی که کلسیم کافی مصرف نمی کنید بدن از کلسیم استخوان ها استفاده می کند. افراد کهنسال به خصوص زنان بعد از یائسگی باید از مکمل های کلسیم برای پیشگیری از شکستگی استفاده نمایند.

3- دندان های ضعیف:

کمبود کلسیم می تواند نشانه های خود را در دندان ها هم نشان دهد. کلسیم یک ماده تشکیل دهنده مهم در دندان هاست و کمبود آن می تواند تشکیل دندان ها را در کودکان به تاخیر بیندازد.

4- بیماری مکرر:

کلسیم برای حفظ قدرت سیستم ایمنی ضروری است و همین امر به بدن کمک می کند با ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها مبارزه نماید.

به همین خاطر افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتر از سایر افراد از سرماخوردگی و عفونت رنج می برند. علاوه بر این کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی قلیایی است که سطح اکسیژن را در خون افزایش می دهد. باکتری و قارچ نمی تواند در فضای قلیایی رشد کند.

5- کاهش وزن دشوار:

مصرف کلسیم کافی برای داشتن وزن سالم بدن ضروری است. در حقیقت، تحقیقات انجام شده نشان می دهد بیشتر افراد مقادیر توصیه شده کلسیم را مورد استفاده قرار نمی دهند. بنابراین اگر با کاهش وزن مشکل دارید ممکن است این موضوع به خاطر کمبود کلسیم باشد.

6- افزایش نشانه های PMS:

سندرم پیش از قاعدگی یکی از مشکلات رایجی است که در زنان دیده می شود. نشانه های این شرایط در برگیرنده تغییرات خلق و خو، هوس مواد غذایی، نفخ و گرفتگی شکمی است. چنین نشانه هایی در نیمه چرخه قاعدگی آغاز می شود. اگر این نشانه ها هر ماه بدتر شود می تواند به خاطر کمبود مواد مغذی باشد. کمبود کلسیم نیز ممکن است دلیل اصلی این ماجرا باشد.

7- بلوغ به تاخیر افتاده در دختران:

دخترانی که از کمبود کلسیم در اوایل کودکی خود رنج می برند ممکن است بلوغ به تاخیر افتاده ای داشته باشند. این موضوع می تواند به مشکلات قاعدگی منجر شود .

8- مشکلات مداوم خواب:

مشکلات مداوم خواب می تواند نشانه کمبود کلسیم در بدن باشد. کلسیم به تولید ملاتونین در بدن کمک می کند. همانطور که می دانید ملاتونین یکی از هورمون های خواب است و به حفظ چرخه خواب و بیداری کمک می کند. این هورمون خواب به طور طبیعی در طول خواب افزایش پیدا می کند.زمانی که سطح کلسیم در بدن کاهش پیدا می کند، تولید ملاتونین نیز دچار اختلال می شود. علاوه بر این، کلسیم به عنوان آرام بخش طبیعی عمل می کند. اگر در خوابیدن مشکل دارید یا نمی توانید به خوبی استراحت کنید، بهتر است سطح کلسیم بدن خود را بررسی نمایید. نوشیدن شیر گرم قبل از خواب نیز مفید خواهد بود.

 

نکاتی برای غلبه بر کمبود کلسیم

– اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی مواد غنی از کلسیم است. این مواد همچون شیر کم چرب، محصولات لبنی، سبزیجاتی با برگ سبز، غلات غنی شده، مرکبات و محصولات تهیه شده از سویا برای بدن مفید خواهد بود.

– شما می توانید از مکمل های کلسیم نیز استفاده کنید اما قبل از هر کاری با پزشک مشورت نمایید

– ویتامین D می تواند به تنظیم کلسیم در خون کمک کند . مطمئن شوید غذاهای غنی از ویتامین D را در رژیم غذایی خود می گنجانید.

– از انجایی که منیزیم به حفظ کلسیم در بدن کمک می کند، سعی کنید از غذاهای غنی از منیزیم نیز استفاده نمایید. اسفناج، شلغم، سبزیجات دریایی، غلات کامل، کدو حلوایی و دانه کنجد منبع خوبی از منیزیم است.

– نوشابه، کافئین و مصرف سدیم اضافی می تواند با جذب کلسیم تداخل ایجاد کند.