بهترین درمان های خانگی برای تبخال در بینی

 

تبخال در بینی می تواند یک تجربه دردناک باشد که باعث ایجاد تاول در این ناحیه از بدن می شود. بینی شما ناحیه بسیار حساسی است و هر نوع زخمی که در آن مایعی وجود دارد می تواند ناراحتی بسیار زیادی را برای فرد ایجاد کند. تبخال در داخل یا اطراف بینی به خاطر ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. این همان عفونت ویروسی است که تبخال را بر روی لب و دهان ایجاد می نماید. اگرچه درمان خاصی برای ویروس تبخال وجود ندارد اما درمان های خانگی متعددی می تواند به بهود نشانه های آن کمک کند. به عنوان مثال عسل طبیعی، روغن درخت چای، ویتامین C می تواند برای بهبود نشانه ها مفید باشد. بیشتر افرادی که از تبخال رنج می برند با کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی می توانند از بدتر شدن شرایط جلوگیری نمایند.

 

درمان های خانگی موثر تبخال

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از تبخال بینی رنج می برید می توانید یک یا چند مورد از درمان های خانگی زیر را برای تسکین ناراحتی خود امتحان نمایید. مواد تشکیل دهنده طبیعی می توانند تاول را تسکین ببخشند و از نشانه های موجود بکاهند.

عسل:

عسل یکی از مواد طبیعی عالی برای کمک به بهبود سریع تبخال در بینی است. عسل طبیعی خالص حاوی خواص ضد میکروبی قدرتمندی است که می تواند نشانه های این ویروس را بهبود ببخشد. با مالیدن کمی عسل بر روی تاول بینی می توانید از شدت درد این ناحیه بکاهید. خاصیت درمان کنندگی عسل توسط تحقیقات علمی نیز ثابت شده است. یکی از تحقیقات انجام شده نشان می دهد عسل یک درمان موثر برای نشانه ها و علائم تبخال است. اگر شما نیز از این شرایط رنج می برید می توانید به راحتی عسل را مورد استفاده قرار دهید. یک پنبه تمیز بردارید و کمی عسل روی آن بریزید. پنبه را بر روی بینی خود و روی تاول بگذارید. اینکار را سه الی چهار بار در روز تکرار کنید.

ویتامین C:

اگرچه این ویتامین نمی تواند ویروس هرپس سیمپلکس را درمان کند اما قادر است شدت نشانه های تبخال را کاهش دهد. مکمل های ویتامین C و خوردن میوه ها و سبزیجات حاوی این ویتامین می تواند از بروز تبخال در بینی پیشگیری نماید. اگرچه مصرف ویتامین C یک روش عالی برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی است اما استفاده از کرم آن هم می تواند نشانه های تبخال را مدیریت کند. شما می توانید به راحتی خمیر موضعی خود را با این ویتامین بسازید. برای اینکار به پودر ویتامین C و کمی آب نیاز خواهید داشت. آب را با یک قاشق پودر ویتامین C ترکیب کنید و یک خمیر تهیه کنید. از پنبه برای اعمال این خمیر بر روی تبخال استفاده نمایید. از این ترکیب دو الی سه بار در روز استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که این درمان خانگی ممکن است باعث تحریک پوست شود. پس قبل از استفاده حتما روی پوست تست نمایید.

 

درمان خانگی برای تبخال در بینی

روغن های ضروری برای تبخال بینی

روغن های ضروری زیادی وجود دارد که خاصیت ضد ویروسی دارند و می توانند شما را به سرعت از شر تبخال خلاص نمایند. از آنجایی که این روغن ها بسیار قدرتمند هستند شما به چند قطره از آن ها نیاز دارید و باید با روغن حامل آن ها را رقیق نمایید.

روغن درخت چای:

روغن درخت چای خواص مفید بسیار زیادی برای درمان زخم و کشتن باکتری ها و ویروس ها دارد. شما می توانید این روغن را بر روی تبخال خشک استفاده کنید.

روغن نعناع:

روغن نعناع یکی دیگر از روغن های ضروری است که می تواند به سرعت تبخال بینی را بهبود ببخشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد روغن نعناع را می توان به صورت کرم موضعی برای عفونت های تبخال عودکننده مورد استفاده قرار داد.

روغن چوب صندل:

یکی دیگر از روغن های ضروری با فعالیت ضد ویروسی، روغن ضروری چوب صندل است. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد روغن ضروری چوب صندل می تواند به تخریب ویروس هرپس کمک کند. این موضوع بدین معنی است که استفاده از روغن چوب صندل به همراه روغن حامل می تواند نشانه های ویروس هرپس را کاهش دهد.

چگونه از روغن ضروری برای درمان تبخال بینی استفاده کنیم؟

برای استفاده از روغن های ضروری کافی است کارهای زیر را انجام دهید:

– یک الی دو قطره از روغن ضروری را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل اضافه کنید.

– به کمک یک پنبه تمیز کمی روغن ضروری را بر روی تبخال بمالید

– اینکار را سه الی چهار بار در روز تکرار کنید.

بهترین نوع از روغن حامل برای درمان تبخال، روغن نارگیل فوق بکر است.

روغن نارگیل:

روغن نارگیل یک روغن طبیعی عالی با مزایای بسیار برای پوست است. اگرچه هیچ مطالعه ای ارتباطی بین روغن نارگیل و فعالیت ضروری برای این ویروس را نشان نمی دهد اما این روغن خاصیت ضد میکروبی و آنتی باکتریایی دارد و می تواند درمان خانگی عالی برای بهبود تبخال بینی باشد.

 

تبخال در بینی

چگونه از تبخال بینی پیشگیری کنیم؟

یکی از بهترین روش ها برای شیوع تبخال، پیشگیری از رخ دادن آن است. زمانی که تبخال ازاردهنده و خارش دار بروز پیدا کرد می توان از تمامی درمان های خانگی برای مدیریت شرایط موجود استفاده کرد.

استرس خود را کاهش دهید:

استرس تاثیر بسیار منفی بر روی بدن دارد و می تواند دفاع طبیعی آن را کاهش دهد. اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید بیشتر در معرض توسعه ویروس هرپس خواهید بود. سعی کنید استرس خود را به کمک روش های مختلف کاهش دهید.