انواع نفخ شکم کودکان و درمان آن

 

گاز و نفخ شکم اضافی در کودکان یکی از شرایط رایجی است که می توان آن را به راحتی درمان کرد. گاز از بخارهای بدون بویی تشکیل شده اند که در برگیرنده کربن دی اکسید، نیتروژن، اکسیژن، هیدروژن و در برخی از موارد متان هستند. گاز و نفخ اضافی که از بدن عبور نمی کند باعث ایجاد درد شکمی در کودکان می شود. به کمک برخی از موارد می توان گاز اضافی را کم کرد و درد شکمی را در کودکان تسکین بخشید.

 

علل ایجاد نفخ و گاز در کودکان:

سه دلیل اصلی برای ایجاد این شرایط در کودکان وجود دارد. بلعیدن هوا، خوردن غذاهای تولید کننده نفخ و گاز شکمی و برخی از بیماری های خاص که با جذب قند تداخل ایجاد می کنند. کودکان زمانی که آدامس می جوند، انگشت خود را می مکند یا در صورت وجود حساسیت های بینی، ممکن است هوای اضافی را ببلعند. غذاهایی همچون حبوبات نیز باعث تولید گاز اضافی در روده بزرگ می شود. عدم تحمل لاکتوز نیز می تواند باعث ایجاد چنین شرایطی در کودکان شود. عدم تحمل برخی از غذاهای خاص یا بیماری هایی همچون سلیاک هم می تواند نفخ و گاز اضافی ایجاد نماید.

 

نفخ شکم کودکان

انواع نفخ شکم کودکان:

گاز شکمی در کودکان ممکن است به خاطر یک اختلال طبیعی رخ دهد و باعث ایجاد مشکلات شناخته شده ای شود. اختلالات طبیعی در برگیرنده یبوست، سوزش سر دل، زخم، درد عضلات یا درد استخوان است.

 

نشانه ها نفخ شکم کودکان:

نشانه های گاز اضافی در کودکان ممکن است در برگیرنده گرفتگی و درد شکمی، نفخ، یبوست یا اسهال باشد. گازی که در مسیر روده به دام می افتد می تواند درد و ناراحتی را در این ناحیه ایجاد کند. این نشانه ها ممکن است کودک شما را حتی در شب نیز بیدار نگه دارد. اگر درد بیش از چند هفته طول کشید یا کودک استفراغ داشت، وزن خود را از دست داد، از تب رنج می برد یا شکمش سفت شده بود بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

 

درمان نفخ شکم کودکان

درمان نفخ شکم کودکان:

روش های زیادی برای درمان گاز و نفخ شکمی در کودکان وجود دارد. اولین و اصلی ترین درمان، اجتناب از خوردن غذاهایی است که این شرایط را بدتر می کند. چای نعناع یا جویدن برگ های نعناع هم می تواند گاز را کاهش دهد. داروهای بدون نسخه هم می تواند چنین شرایطی را بهبود ببخشد. اگر کودک شما گاز و نفخ اضافی دارد، می توان به کمک روش های مختلف به او کمک کرد. به او بیاموزید که گاز و نفخ شکم را به روش های پذیرفته دفع کند. مثلا اتاق را ترک نماید یا به دستشویی برود. مصرف حبوبات یا نوشیدنی های کربناته را برای کودک خود کاهش دهید. از غذاها یا نوشیدنی هایی که حاوی لاکتوز هستند در کودکان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، خودداری کنید.

به صورت نشسته به کودک خود شیر بدهید:

این موضوع ممکن است برای شما کمی خسته کننده باشد اما شیر دادن به نوزاد در حالت نشسته ، باعث می شود شانس تشکیل گاز در معده کاهش پیدا کند.

– به صورت صاف بنشینید و بالشت را بر روی دامن یا شلوار خود قرار دهید

– نوزاد یا کودک خود را بر روی بالشت به گونه ای قرار دهید که سرش کمی بالا باشد.

– اینکار مانع از تجمع گاز در شکم می شود و از بروز بیماری های مرتبط با معده پیشگیری می نماید.

از درمان های لمسی استفاده کنید:

نوزادان و کودکان از چنین درمان هایی به خوبی بهره می برند. نوزاد را در بازوی خود بگذارید و پشت و شکم او را به آرامی ماساژ دهید. اینکار باعث می شود کودک اروغ بزند و گاز از بدن عبور نماید. قبل از اینکه کودک یا نوزاد خود را بخوابانید، شکم و پشت او را ماساژ دهید. اینکار خطر تجمع گاز در معده را کاهش می دهد و به کودک کمک می کند خواب بهتر و آرام تری داشته باشد.

همیشه نوزاد خود را در موقعیت بالا نگه دارید:

اگر کودک شما از گاز و نفخ معده رنج می برد، بهتر است او را در موقعیت های بالاتر نگه دارید:

– زمانی که خوابیده است او را به شیوه ای بغل کنید که سرش بر روی شانه شما باشد

– به آرامی به پشت او بزنید تا به خواب برود

از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد گاز در معده می شود خودداری کنید:

زمانی که به کودک یا نوزاد خود شیر می دهید رژیم غذایی تان می تواند بر روی تشکیل گاز در معده اثر بگذارد. از خوردن مواد غذایی همچون کلم، کلم بروکلی و سایر موادی که باعث ایجاد نفخ می شود خودداری کنید. برخی از مواد غذایی خاص می تواند به حساسیت غذایی منجر شود و باعث ایجاد گاز در شکم گردد. این موضوع تاثیر بدی بر روی کودک دارد. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید از چه مواد غذایی می توانید استفاده کنید تا جلوی تشکیل گاز را بگیرید. برخی از مواد دارویی می توانند باعث تولید گاز و نفخ اضافی در شکم شوند. برخی از داروهای بدون نسخه خاص وجود دارد که می تواند گاز را درمان کند. اما همه این موارد را نمی توان به نوزاد داد. شما می توانید از درمان های خانگی تایید شده توسط پزشک هم استفاده کنید. سعی کنید تغییرات خاصی را در رژیم غذایی کودک دنبال کنید تا بتوانید به سلامت او کمک نمایید.

اگر روش هایی که در این مقاله بیان کردیم مفید نبودند می توانید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. برخی از بیماری ها ممکن است به تولید گاز و نفخ در شکم منجر شود. درمان بیماری های زمینه ای بسیار مفید خواهد بود