درمان خانگی برای کم کاری تیروئید

 

کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید به خوبی کار نمی کند و نمی تواند هورمون های مدنظر را به خوبی تولید نماید. علاوه بر اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب، می توان از درمان های خانگی زیر برای کاهش نشانه ها یا از بین بردن کم کاری تیروئید استفاده کرد.

 

گیاه آشواگاندها(500 میلی گرم در روز)

این گیاه می تواند به بدن در پاسخگویی به استرس کمک کند و سطح هورمون ها را در مقدار متعادل تری حفظ نماید. این یک گیاه آداپتوژن است که می تواند سطح کورتیزول را پایین بیاورد و سطح هورمون T4را متعادل کند. در حقیقت، ازمایش های بالینی بر روی مکمل این گیاه نشان داده است که استفاده از آن برای هشت هفته می تواند به بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید کمک کند. شما می توانید از سایر گیاهان آداپتوژن نیز استفاده کنید.

 

ید( 150 الی 300 میکروگرم در روز)

مطالعات مختلف نشان داده است که حتی مقادیر اندکی از مکمل های حاوی ید می تواند تغییرات قابل توجهی در عملکرد هورمون های تیروئیدی داشته باشد. رژیم غذایی سرشار از غلات کامل که در برگیرنده ید هستند( همچون ماهی، سبزیجات دریایی، تخم مرغ، لبنیات خام و سایر موارد) می توانند از بروز کمبود جلوگیری کنند. مکمل های ید را نمی توان در بیماری هاشیماتو مصرف کرد زیرا مقادیر زیاد ید با گذشت زمان خطر توسعه تیروئید پرکار را افزایش می دهد. قبل از اینکه بخواهید از مکمل های ید در رژیم غذایی خود استفاده کنید حتما با یک پزشک مشورت نمایید.

 

کم کاری تیروئید

سلنیوم(200 میکروگرم در روز)

تیروئید اندامی در بدن است که محتوای سلنیوم بالایی دارد. این ماده برای تولید هورمون تیروئیدی T3 بسیار ضروری است و می تواند اثرات بیماری خود ایمنی را کاهش دهد. در بیمارانی که با هاشیماتو دست و پنجه نرم می کنند و در زنان باردار مبتلا به اختلالات تیروئیدی، مکمل سلنیوم می تواند آنتی بادی های ضد تیروئیدی را کاهش دهد و ساختار غده تیروئید را بهبود ببخشد. از آن جایی که این ماده به تعادل سطح هورمون ها کمک می کند می تواند خطر اختلال تیروئیدی در طول بارداری را کمتر نماید سایر مطالعات نشان داده اند که کمبود سلنیوم با مکمل ممکن است درمان شود و بیماران نیز از این شرایط بهره می برند.

 

ال تیروزین( 500 میلی گرم )

اسید امینه استفاده شده در سنتز هورمون های تیروئیدی به نام T4 از یددار کردن تیروزین به دست می اید که یک اسید آمینه غیر ضروری است که می توان از منابع غذایی نیز به دست آورد. استفاده از مکمل های ال تیروزین می تواند کمبود خواب را بهبود ببخشد و با خستگی و کم حوصلگی این افراد به کمک بهبود هوشیاری و عملکرد انتقال دهنده های عصبی، مبارزه نماید. این موضوع بدین خاطر است که ال تیروزین نقش مهمی در تولید ملاتونین، دوپامین یا نوراپی نفرین دارد که باعث ایجاد حس خوب در افراد می شود.

 

روغن ماهی(1000 میلی گرم در روز)

اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن ماهی برای عملکرد مغز و غده تیروئید ضروری هستند. DHA و EPA موجود در ماهی و روغن آن می تواند خطر بروز نشانه های تیروئیدی همچون اضطراب، افسردگی، کلسترول بالا، بیماری التهابی روده وآرتروز، دیابت و سیستم ایمنی ضعیف را کاهش دهد.
روغن ماهی سرشار از اسید چرب امگا3 است و می تواند سطح امگا6 در رژیم غذایی را متعادل سازد.

 

درمان کم کاری تیروئید

ویتامین ب کمپلکس

ویتامین B12 و تیامین برای عملکرد اعصاب و تعادل هورمونی مهم هستند. تحقیقات نشان می دهد استفاده از مکمل های تیامین می تواند به مبارزه با نشانه های بیماری خودایمنی کمک کند. زمانی که بیماران از این نوع ویتامین استفاده می کنند بهبود خوبی در شرایط خود تجربه می نمایند. ویتامین B12 نیز ماده مهم دیگری برای مبارزه با خستگی است زیرا برای سیستم عصبی مرکزی مهم است. این ویتامین سلامت سلول های عصبی را حفظ می کند، از پوشش اعصاب محافظت می نماید و مواد مغذی را به انرژی قابل استفاده برای مغز و بدن تبدیل می نماید.

 

مکمل های پروبیوتیک

پروبیوتیک ها به درمان بیماری های روده کمک می کنند و با کاهش التهاب باعث بهبود جذب مواد مغذی می شوند. استفاده از پروبیوتیک های با کیفیت کمک به تقویت سیستم ایمنی است و می تواند انرژی حاصل از تولید ویتامین B12 را افزایش دهد، رشد باکتری ها و ویروس ها در روده را کمتر نماید و سلامت پوست را بهبود ببخشد و با کنترل اشتها به کاهش وزن کمک نماید.

 

روغن های ضروری برای کم کاری تیروئید

برای بهبود عملکرد تیروئیدی و درمان نشانه های بیماری خودایمنی، سعی کنید از روغن های ضروری زیر در رژیم غذایی خود بهره ببرید:

* سه قطره از روغن کندر را با 5 بخش از روغن علف لیمو و 5 بخش از روغن میخک ترکیب کنید. آن را بر روی ناحیه تیروئید خود بمالید. شما می توانید دو قطره از روغن کندر را بر روی سقف دهان خود بریزید.

* سعی کنید دو الی چهار قطره از روغن علف لیمو را به طور مستقیم بر روی ناحیه تیروئید خود بمالید

* برای مبارزه با درد عضلات و مفاصل، سعی کنید از حمام میخک، روغن علف لیمو، مر،روغن شمعدانی استفاده کنید.

* برای مبارزه با خستکی ترکیبی از روغن نعناع و مرکبات همچون لیمو یا گریپ فروت را امتحان کنید.

* برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب و تحریک پذیری می توانید از روغن اسطوخودوس، کندر و بابونه استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که درمان های گیاهی جای درمان پزشکی را نمی گیرد. قبل از به کار بردن این روش های درمانی حتما با پزشک خود مشورت کنید.