بدترین مواد غذایی برای سلامت قلب

 

خوردن غذاهایی که برای سلامت قلب مفید هستند به نظر ساده می رسد. باید از مصرف غذاهایی که کلسترول و نمک بالایی دارند خودداری شود. استفاده از این توصیه ها آنقدرها هم که فکر می کنید ساده نیست. با این وجود دانستن مواد غذایی که برای سلامت قلب مضر هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در سال های اخیر، مطالعات انجام شده نشان داده است که کلسترول رژیمی غذایی، سدیم و چربی تنها موادی نیستند که می توانند به قلب آسیب برسانند. مصرف اسیدهای چرب اشباع شده نیز باید محدود گردد و در صورت نیاز از رژیم غذایی حذف شود. برای داشتن قلبی سالم، خوردن میوه ها و سبزیجات و نیز انجام منظم تمرینات ورزشی توصیه می شود. در این مقاله سعی می کنیم برخی از غذاهای مضر برای قلب را با هم مرور کنیم و ببینیم چه مواد غذایی می توانند سلامت قلب ما را به خطر بیندازند.

 

نوشابه

نوشابه

زمانی که در رژیم غذایی خود نوشیدنی های مضری همچون نوشابه را قرار می دهید شکرهای ساده را وارد بدن خود می نمایید. اینکار التهاب بدن را افزایش می دهد و سطح قند خون را بیشتر می کند. همه این ها فشار زیادی بر روی دیواره شریان های قلب وارد می کنند و خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند. هر چقدر نوشابه ای که می خورید بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز افزایش پیدا می کند.

 

دسرهای پخته شده

دسرهای پخته شده

هر چیزی که در برگیرنده شکر، شکر قهوه ای، شربت ذرت، شربت افرا، عسل، ملاس و سایر شیرین کننده ها باشد می تواند استرس اکسیداتیو را افزایش دهد. مطالعات انجام شده در کانادا این موضوع را به خوبی نشان می دهد. به همین خاطر این شیرین کننده ها که در پای ها، کیک ها و سایر دسرها وجود دارند می توانند شریان های شما را مسدود سازند، به پرفشاری خون منجر شوند، باعث نارسایی قلبی شوند و سایر بیماری های قلبی را ایجاد نمایند.

 

کربوهیدرات های تصفیه شده

کربوهیدرات های تصفیه شده سرشار از شکر و سایر افزودنی ها هستند که هیچ کدام مزیتی برای قلب ندارند. موادی همچون کچاپ و سس سالاد نیز می توانند منبع بسیار بدی از شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده باشند

 

کرم قهوه پودر شده

همانند مارگارین، این کرم های پودر شده نیز می توانند سرشار از اسیدهای چرب ترانس باشند. همین امر بر روی انواع مختلفی ار پاپ کرن ها، بارهای صبحانه و هر چیزی که در تهیه آن از روغن های هیدروژنه استفاده شده صادق است.

 

مارگارین

مارگارین

مطالعات اخیر نشان می دهد کره برای قلب بد نیست. از سوی دیگر مارگارین منبع ناسالمی از اسیدهای چرب ترانس است. مصرف این نوع کره می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

 

بیکن

با اینکه اسیدهای چرب اشباع یکی از مواردی است که باعث افزایش بیماری قلبی می شود برخی از برش های گوشت همچون بیکن نیز می تواند باعث ایجاد چنین مشکلاتی گردد. برخی از مطالعات نشان می دهد گوشت قرمز می تواند سطح باکتری های مضر در روده را افزایش دهد. بحث های زیادی در مورد مفید یا مضر بودن گوشت برای قلب وجود دارد. بهتر است از برش های کم چرب گوشت استفاده شود.

 

هات داگ

گوشت های فرآوری شده همچون هات داگ می تواند مواد افزوده شده زیادی داشته باشد. باز هم مصرف این نوع مواد با افزایش بیماری های قلبی همراه است. بهتر است مصرف چنین مواد غذایی محدود شود زیرا متخصصان به خوبی نمی دانند چه افزودنی می تواند برای افراد مضر باشد و باعص ایجاد بیماری قلبی گردد

 

سس گوجه فرنگی

دوست دارید کمی پاستا با سس گوجه فرنگی بخورید؟ به خاطر داشته باشید که نیم پیمانه از سس گوجه فرنگی سرشار از 830 میلی گرم سدیم است که بیشتر از سایر مواد می باشد. برای جلوگیری از افزایش فشار خون، به هنگام خرید سس گوجه فرنگی برچسب آن را بخوانید و به دنبال موادی باشید که به ازای هر نیم پیمانه کمتر از 350 میلی گرم سدیم دارند. قبل از خرید این موارد را بررسی کنید تا بعدا مشکلی برای قلبتان پیش نیاید و دچار بیماری نشوید.

 

بستنی

بستنی

یک فرد بزرگسال سالم باید در روز کمتر از 300 میلی گرم کلسترول مصرف نماید. یک پیمانه بستنی ممکن است بیش از یک سوم نیاز روزانه بدن کلسترول داشته باشد. بستنی های پرچرب نیز می توانند کلسترول اضافی وارد بدن نمایند. برای اینکه بتوانید از مزایای بستنی استفاده کنید و در عین حال اسیبی به قلب خود وارد ننمایید از بستنی موز تهیه شده در منزل استفاده کنید. دو عدد موز را برش دهید و در کیسه ای بگذارید. یک شب آن را در یخچال فریزر قرار دهید. روز بعد، مزو را با کمی شیر، کره بادام مخلوط کنید تا ترکیب خوبی به دست آید. شکلات تلخ بر روی آن بریزید و در لیوان های زیبا سرو کنید. بر روی بستنی خود تمشک بریزید. غذاهای غنی از فیبر همچون تمشک می توانند سطح کلسترول بد در خون را کاهش دهند.

 

برنج سفید

برنج سفید

با اینکه غلات کامل می توانند خطر بیماری های قلبی را تا 20 درصد کاهش دهند اما غلات تصفیه شده تاثیر معکوسی بر روی سلامت قلب شما دارند. واقعیت این است که یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که برنج سفید را بیش از حد مصرف می کنند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. به جای خوردن برنج سفید از غلات کامل استفاده نمایید و جلوی بیماری های قلبی را بگیرید.