خواص درمانی و مضرات پیاز

 

خواص درمانی پیاز

1-پیاز دافع سموم است و جهت رفع ضرر گاز گرفتگی سگ هار در عرض سه روز بطور متوالی آب پیاز را قاشق قاشق بنوشید و با نمک و فیجن بر روی محل آن بمالید.

2-پیاز در معده خلط بسیار تر و لزج پدید می آورد و این رطوبت اثر باد سرسام را از بین می ‏برد.

3-اگر آب پیاز قرمز تازه را در بینی بچکانید درد شقیقه را تسکین می‏ دهد.

4-روزی پنج بار و هر مرتبه نوشیدن یک استکان آب پیاز تازه همراه با جوشانده دانه اسفند ، سنگ کلیه را خرد و برطرف می ‏سازد و برای درمان قند مفید است.

5-برای درمان سرفه کودکان باید پیاز را با عسل یا نیشکر بپزید و بتدریج به آنان بدهید.

6-چند برش پیاز را در میان آب و مقداری نیشکر بپزید تا بصورت شربت درآید و در هر دو ساعت یک قاشق بزرگ غذا خوری از آن بخورید برای درمان سرفه‏ ای که گاه‏ گاه بروز می‏ کند مفید است.

7-هر روز آب پیاز را با شیر مخلوط کنید و بنوشید. سینه را نرم ساخته ، درمان سرفه ، آسم یا ‏نفس تنگی را سرعت می ‏بخشد.

8-برای معالجه آسم و نفس ‏تنگی که گهگاهی بروز می ‏کند عصاره پیاز و عسل را بنحو مساوی ممزوج کرده و هر سه ساعت یک قاشق کوچک غذاخوری بخورید.

9-پیاز به هر صورتی که خورده شود جلو انعقاد خون را می‏ گیرد و مانع سکته مغزی و سکته قلبی می‏ شود.

10-پخته پیاز با دنبه محرک قلب و نرم‏ کننده سینه و برای سرماخوردگی، ناراحتی های سینه، دفع اخلاط لزج از ریه ها یا ضد عفونی کننده ریه ها ست

11- ضماد پیاز کوبیده بر گوش یا چکاندن آب آن در گوش در دفع کاهش شنوایی ، سنگینی گوش ، گوش درد ، وزوز گوش ، چرک گوش ، تحلیل باد گوش و آبی که در آن رفته سودمند است.

12-ضماد پیاز کوبیده بر محل خون مردگی، خون فاسد را از داخل جذب و پاک می کند.

13-مصرف نصف پیاز متوسط در روز در کاهش فشار خون موثر بوده و به میزان 30 درصد از کلسترول بد خون را کاهش می ‏دهد.

14-دویست گرم رنده ‏شده آن را با صد گرم عسل مخلوط کنید و دو روز در جای خنک بگذارید بعد آن را صاف کرده و هر روز صبح ناشتا یک فنجان از آنرا بنوشید. انجام کار فکری را آسان می ‏سازد، مقوی نیروی جنسی است، کمر درد و ران درد را درمان می‏ کند.

15-میل کردن پخته آن در سرکه یا ترشی سرکه آن جهت درمان بیلیروبین ، یرقان، ورم طحال ، سوء مزاج طحال ، بی اشتهایی و برای درمان سوء هاضمه ، ،دل درد ، سرطان معده و منع غلیان بکار می رود.

16-خوردن مخلوط آب پیاز و آبلیمو هر کدام بمقدار 20 گرم بمدت 14 روز یکساعت قبل از غذا برای کمک به درمان ورم طحال مفید است.

17-برای رفع قاعدگی نامنظم شیاف مرتب روزانه آب پیاز مفید است.

18-خوردن حداقل یک پیاز خام در هر روز جهت درمان ضعف نیروی جنسی، بی اشتهایی ، قاعدگی نامنظم مفید بوده ،ترشح صفرا را زیاد کرده و لخته شدن خون یا انسداد خون در رگ ها را برطرف می‏ سازد . آلبومینوری و سیروز کبدی (استسقا ) را نیز درمان می ‏کند.

19-رژیم شیر و پیاز که غذای مریض منحصر به سه بار در شبانه ‏روز شیر با قدری قند و پس از آشامیدن شیر یک دانه پیاز خام،است برای درمان سیروز کبدی لحمی (استسقا ) یا Anasarca بسیار مؤثر است

20-ترشی پیاز درمان استفراغ و غثیان صفرائی و بلغمی می باشد و به تنهائی نیز مانع غثیان ، حال بهم‏ خوردگی و حالتی که از دواهای تهوع ‏آور می شود.

21-خوردن یک پیاز متوسط در روز بطور مرتب قند خون را پائین ‏آورده، خشکی دهان و احساس تشنگی و نوشیدن مایعات را تقلیل می ‏دهد.

22-شیره پیاز تازه تا حدودی باکتری‏ کش است

23- بوی بد دهان را که ناشی از بد کار کردن معده است برطرف می ‏کند.

24-برای رفع گاز معده از تنتور پیاز می توانید استفاده کنید.

25-خوردن یک پیاز متوسط در روز باعث هضم سریع غذا ، برطرف شدن گازهای روده و درمان یبوست می شود.

26-پیاز یکی از گیاهان دارویی برای لاغری سرد مزاجان می باشد ، زیرا باعث باز شدن مجاری گوارشی و پاکسازی معده و دفع بیشتر ادرار آنان می ‌شود.

27-سه تا هشت دقیقه پیاز خام را در دهان بجوید. دهان را ضد عفونی می ‏کند و مخاط دهان بکلی استریل می ‏شوند.

28-برای درمان ضعف شفافیت عدسی چشم ، سفیدی تازه که بر سیاهی چشم افتاده باشد ،عصاره پیاز را با عسل بطور مساوی ممزوج و به چشم بچکانید.

29- چکاندن 2-4 قطره آب پیاز طی چندین شب در چشم آبریزش چشم ، خارش چشم ، جوش چشم ، کورک چشم و شب کوری را رفع می کند.

30-آب آنرا با عسل مخلوط کنید و به چشم بمالید. ماشک یا جوش پلک یا گل ‏مژه چشم را درمان می‏ کند.

31-چکاندن آب پیاز و عسل در چشم سفیدی و لک چشم را پاک می کند.

32-روزی چند بار بخور پیاز را به چشم ها بدهید، میکروب‏ های چشم را برطرف و زخم های عفونی چشم را درمان می ‏کند.

33-آنرا رنده کنید، بعد با کمی آب‏لیمو مخلوط نموده پشت چشم ضماد نمایید، این کار را چند شب ادامه دهید. درمان آب ‏مروارید چشم یا درمان کاتاراکت می باشد.

34-ریختن آب آن در بینی پاک ‏کننده بینی ، حلق ، مجاری تنفسی و بوییدن آن برای رفع ضرر آلودگی هوا ، آلودگی وبائی یا طاعونی مفید است.

35-بمنظور تنقیه مغز ؛ آب پیاز را در بینی بکشید.

36-اگر آب آنرا با آبلیمو مخلوط کنید و در بینی بچکانید، خون دماغ قطع می ‏گردد.

37-یک پیاز را دو نیم کرده و جلوی بینی بگیرید و چند نفس عمیق بکشید ، درمان صرع ،غش یا حمله عصبی خواهد بود.

38-خوردن پیاز که با گوشت چرب پخته شده باشد، درمان ضعف میل جنسی بوده ، غضب را کاهش داده ، بند آمدن ادرار و خون حیض بسته را باز قاعدگی نامنظم را برطرف می ‏کند.

39-برای درمان ضعف نیروی جنسی؛ پیاز خرد کرده را در روغن زیتون و زرد چوبه سرخ کرده ، بر روی آن تخم مرغی را نیمرو نمائید ، سپس با نمک و دارچین میل کنید.

40-در آب نمک پوست کنده شود و با روغن بادام پخته و بخورید. پس از آن انار و سیب را بمکید، باعث بهبود کاهش حرارت غریزیشده ، بادهای غلیظ را براند و از تکرر ادرار جلوگیری می نماید.

41-مالیدن عصاره تازه پیاز برای معالجه ورم ،جای زخم ها و تسکین درد بریدگی استعمال می ‏شود.

42-ضماد پخته آن بر روی محل متورم، ورم آنرا به تحلیل می برد.

43-زخم و جراحت‏ های چرکی و بد بو که دارای گوشت گندیده باشند بوسیله ضماد پیاز که با روغن زیتون ممزوج شده باشد قابل معالجه می‏ باشد.

44-آب پیاز تازه و پیه مرغ داغ زخم کف پا و درد پا را که از کفش بهم رسیده باشد بهبود می بخشد.

45- پیاز ضد باسیل های سالمونلا و اشریچیا کولی‏ از باسیل های کولون یا روده بزرگ می باشد.

46-ضماد پیاز همراه سوخته موی آدمی بر جای زخم سگ هار باعث بهبود جراحت آن خواهد شد.

47-درد نیش عقرب و زنبور توسط ضماد پیاز و انجیر کوبیده بهبود می بخشد.

48-مالیدن آب پیاز بر روی پوست خشک دست و صورت، آنرا نرم کرده، سرمازدگی دست و پا را برطرف ساخته، ترک ‏خوردگی پوست را برطرف نموده، لکه های قهوه‏ ای صورت را برطرف ساخته، خارش نیش ‏زدگی پشه، زخم گاز سگ و گربه را درمان می ‏کند.

49-ماسک کوبیده پیاز بر روی صورت؛ خون را بطرف صورت حذب می ‏کند و رنگ چهره و رخسار را درخشان می نماید.

50-برای درمان سرفه ،التهاب ریه روی سینه و پشت آنرا ضماد کنید، برای معالجه انسداد ادرار آنرا روی موضع کلیه‏ ها و مثانه بگذارید، برای درمان زکام و مننژیت آنرا به عقب سر ببندند. برای معالجه لوزتین و دیفتری و حنجره و گرفتگی صدا آنرا در اطراف گردن و روی حنجره بصورت ضماد بگذارید، آنرا به پشت گوش ببندید تا چرک را خارج نماید.

روی انگشت های پا ببندید تا اضطراب ‏دندان درآوردن را برطرف کند. روی عضلات بگذارید تا التهاب آنها را معالجه یا آنها را محافظت نماید، روی دمل ‏ها و جوش ها که غالبا بصورت توده ای در انتهای گردن ظاهر می‏ شوند بگذارید تا چرک آنها را بسرعت برسد و خارج کند.

51-هر روز صبح یک پیاز را چهار قارچ کرده و در یک لیوان آب انداخته و بجوشانید تا یک استکان از آن بماند و ناشتا بنوشید؛ زردی پوست صورت و درهم‏ رفتگی یا چین‏ و چروک پوست صورت و همچنین خستگی را برطرف می‏ سازد.

52-اگر با هر وعده‏ غذا یک عدد پیاز مصرف کنید؛ درمان خستگی و ضعف اعصاب بوده ، غم را زدوده ، ضعف‏ راه رفتن را برطرف ، اسپرم (نطفه) را اضافه و تب را می ‏برد.

53-پیاز آب ‏پز یا پیازی که در خاکستر گرم پخته‏ شده را تا گرم است ضماد کنید؛ درمان آبسه است و اگر دچار امراض قلبی هستید آن را شب تا صبح کف پاها ضماد کنید.

54-برای درمان جای گزش مار ،سوخته چوب پیاز را با عسل خمیر کرده و بر موضع بنهید.

55-مالیدن پیاز سوخته یا غیر سوخته با سرکه بر روی پوست در مقابل آفتاب روزی یک الی دو مرتبه خصوصا بعد از حمام برای درمان بهک مفید است.

56- بوئیدن آن برای رفع بی هوشی ناشی از دارو نافع است و اگر در سفر و با آب های گوناگون خورند برای رفع اختلاف آنها نافع است.

57-خوردن پیاز خام هر شهر با نان در مسافرت سلامت‏ بخش است.

58-ضماد پیاز پخته با زرده تخم‏ مرغ و یا روغن تازه یا پیه برای درمان درد مقعد و خارش مقعد و تحلیل ورم مقعد مفید است.

59-مالیدن خمیر پخته پیاز با روغن کوهان شتر ؛ شقاق یا ترک مقعد ، بواسیر ،دل‏پیچه و کجی ناخن را درمان می کند.

60-آب پیاز با عسل برای درمان برونشیت مزمن، تصلب شرایین و خناق سودمند است.

61-پیاز پخته دارای غذائیت زیاد بوده و درمان یبوست مزاج می باشد.

62-عصاره پیاز را برای درمان ریزش موی سر ، به پوست سر بمالید.

63-عصاره پیاز ، خام یا پخته برای درمان کاهش جریان خون مناسب است.

64-درمان عفونت مجاری تنفسی از قبیل گلو درد ، آنفلوانزا ،رافع سموم بدن ،برطرف کننده درد و خارش ناشی از پشه گزیدگی یا زنبور گزیدگی می باشد.

65-برای درمان بی خوابی و درمان زکام یا گریپ، از خیسانده آن بین غذا و موقع خواب بنوشید. ضمنا بوئیدن پیاز برای معالجه زکام سرد مفید است.

66-پیاز درمانی برای درمان نازایی و بارداری کاربرد دارد.

67-با تقویت دندان ها و استخوان ها از نرمی استخوان جلوگیری می کند .

68- پنبه ‏ای را در آب پیاز به همراه نمک تر کنید و در حفره دندان بگذارید. دندان درد را تسکین داده و از خونریزی آن جلوگیری می نماید.

69-برای برطرف نمودن زگیل ،مغز یک پیاز سالم را خالی کنید و به‏ جای آن نمک بریزید و بگذارید تا نمک‏ ها آب شود.

هر روز صبح و شب آبش را روی زگیل ها بمالید و گهگاهی پوست روی را آنرا بکنید و تا بهبودی کامل این کار را ادامه دهید. همچنین می توانید ترشی پیازی را که کاملا با سرکه پخته شده باشد را روی زگیل بگذاربد و با یک قطعه مشمع مخصوص زگیل روی آنرا ببندید.

70-برای درمان میخچه انگشت پا ، چند برش پیاز را هر شب روی آن بگذارید و روی آن را با یک مشمع چسبنده ‏ تا صبح بندید ، این عمل را همه شب تکرار کرده تا رفع میخچه بشود.

در خاتمه پا ها را با آب داغ و صابون شستشو دهید تا اینکه میخچه کاملا محو شود.

71- اگر آب آنرا با نمک سوخته بر روی سر بمالید درمان ریزش مو بوده، داء الثعلب یا کچلی را معالجه و باعث رشد مو می گردد.

72-برای معالجه و برطرف کردن کرم های ریز روده ‏ها و علاج بواسیر باید نصف یک پیاز متوسط را مدت سه دقیقه در یک لیتر آب بجوشانند و صاف شده آن را تنقیه کنید.

73- برای نابود کردن کرم روده کودکان: 3- 6 برش پیاز تازه را در یک لیوان آب شب خیس کرده و صبح صاف شده آنرا با عسل شیرین و به کودک بدهید، این عمل را همه روزه انجام داده تا کرم ها از روده خارج شوند.

74-وسط یک پیاز بزرگ را خالی کنید و ده گرم کات‏ کبوت در آن بریزید و دور آن را با گل پوشانده،در میان آتش آنرا بپزید. سپس گل ها را دور ریخته و آنرا بکوبید.

قرص هایی به اندازه یک عدد ماش درست کرده و روزی سه عدد قبل از غذا بخورید. درمان بواسیر بادی خواهد بود.

75-در بواسیر خونی 30 گرم پیاز را درآب رنده کرده، 6گرم شکر به آن اضافه نمایید و دو بار در روز مصرف کنید .

پیاز با نمک دردرمان بواسیر خشک مؤثر می باشد.

76-روزی دو مرتبه هربار یک پیاز را در خاکستر گرم یا کنار آتش بپزید و انگشت را داخل آن بگذارید و روی آن را ملایم ببندید، برای درمان ضربه ‏خوردگی ناخن و تسکین درد ناخن مفید است.

اگر این را روی سوختگی بگذارید حتی سوختگی‏ های شدید را درمان می ‏کند.

77-آب پیاز برای رشد کودکان مفید است و شپش و رشک را می کشد.

78-یک پیاز را خرد کرده و در یک لیتر آب بجوشانید و آن را دو ساعت کنار گذاشته ، سپس آب آن را به مرور به کودک بخورانید، اسهال کودکان را برطرف می ‏سازد.

79-مصرف مرتب پیاز در پیشگیری و درمان سرماخوردگی مؤثر است.

80-جهت درمان ورم ‏کردگی انگشت، آنرا در پرده‏ های پیاز ببندید.

81-خوردن پخته آن جهت درمان نفخ و اسهال خونی مصرف می ‏شود.

82-میل کردن پیاز ضد عامل باسیل سل می باشد.

83-خوردن پیاز اسکوربوت را معالجه و لثه ها را محکم می ‏کند.

84-خوردن پیاز تازه نمو میکروب داخل بدن را بتعویق می‏ اندازد، میکروب ‏های چرکی ، میکروب حصبه ، میکروب های دستگاه تناسلی و میکروب های مننژیت را دفع می کند.

85-خوردن پیاز در آب و هوا های سمی و آب و هوای آلوده بسیار سودمند است.

86- خوردن آب پیاز در حدود 100- 50 گرم بانضمام ضماد کوبیده پیاز در محل نیش عقرب زدگی نافع است.

87- ضماد رنده ‏شده آن هر شب بر روی پیشانی ، سر درد عصبی، سر درد نیمه ‏سر یا میگرن را تسکین می ‏دهد.

88-برای رفع جوش های قرمز پوست ، رنده شده آنرا با سرکه مخلوط نموده و بر پوست بمالید.

89-خوردن آن دو ساعت قبل از آمیزش و همراه با غذا برای کمک به درمان زود انزالی جنسی مفید است.

90-برای درمان پروستات می توانید از پیاز استفاده کنید.

91-برای برطرف نمودن التهاب رحم یا عفونت واژن خوردن پیاز بریان شده موثر است

92- خوردن زیاد تازه یا ترشی آن با غذا بمدت 40 روز ، بسرعت و بسیار راه رفتن کمک نموده، در درمان چاقی یا هزال مفید می باشد.

93-کسانی که در ماشین و هواپیما (ماشین گرفتگی) دچار استفراغ می‏ شوند، می توانند یک الی دو قاشق غذاخوری از آب پیاز با سکنجبین را قبل از غذا و یا ترشی آنرا با غذا برای کمک به درمان استفراغ استفاده نمایند.

94-مالیدن آب آن با نمک یا گوگرد زرد بر روی پوست خصوصا بعد از حمام روزی 2 الی 3 مرتبه برای درمان برص یا ویتیلیگو مفید است.

 

پرهیزات و مضرات پیاز

– مصرف پیاز در رژیم غذایی برای گرم مزاجان بدون مصلح توصیه نمی گردد و اسراف در خوردن آن موجب فراموشی یا آلزایمر و سر درد می شود.

– کسانی که در هوای گرم دچار سر درد می‌شوند از خوردن پیاز خام و پیاز سرخ شده جدا باید پرهیز کنند.

– از پیاز پخته خلط‌ های غلیظ سوداوی و غلیظ بلغمی حاصل می ‌شود بنابراین کسانی که دچار غلظت خون و انسداد‌ عروق هستند، باید در مصرف پیاز پخته زیاده روی نکنند.

– برای درمان ورم ، انگشت ها را نباید با ضماد داغ پیاز یا غیره درمان نمود، مگر اینکه ورم انگشت ‏ها بحدی رسیده باشد که بدون حدوث و ظهور چرک و زرداب معالجه نشوند.

– زیاد خوردن پیاز ترشحات بزاق دهان را افزایش داده ،خواب‏ آور است ، سر درد و خموشی آورد و برای سلامتی عقل مضر است زیرا خلط مضر پدید می آورد.

-پر خوردن پیاز برای چشم زیان دارد، دیده را تاریک می کند. چون بسیار تحلیل آورد و بسختی چشم را بخشکاند.

-زیاد خوردن آن مانع جذب ویتامین K در بدن می شود، لذا برای اشخاصی که سابقه خون ریزی دارند مضر می باشد.

-اشخاصی که در مقابل پیاز حساسیت دارند و ناراحتی‏ های پوستی دارند باید از خوردن پیاز احتراز کنند.

– مصرف آن در هنگام سوزش سر دل مناسب نیست و ممکن است در بعضی افراد ایجاد نفخ و گاز کند.