نفخ شکم در دوران بارداری

 

دلیل اینکه بدن در طول بارداری گاز بیشتری تولید می کند این است که پروژسترون بیشتری در بدن وجود دارد. همانطور که می دانید پروژسترون هورمونی است که باعث شل شدن عضلات بدن می شود. این عضلات در برگیرنده عضلات سیستم گوارش نیز هست. زمانی که عضلات شل می شوند، فرآیند هضم و گوارش با کندی انجام می شود و همین امر به نفخ و گاز شکم منجر می شود. زمانی که باردار هستید نفخ شکم بیشتر می شود.

 

چه چیزی باعث ایجاد گاز می شود؟

گاز به دو روش در سیستم گوارش بدن گیر می افتد: زمانی که هوایی را می بلعید و زمانی که باکتری در روده بزرگ مواد غذایی هضم نشده را تجزیه می کند. بیشتر گازهای شکمی ناشی از بلعیدن هواست. اما بیشتر گازهایی که باعث ایجاد نفخ می شود زمانی آغاز می گردد که باکتری در روده بزرگ غذاهایی که به طور کامل هضم نشده اند را تجزیه می کند. برخی از کربوهیدرات های خاص مقصر اصلی نفخ شکم می باشند. پروتئین ها و چربی ها گاز کمتری ایجاد می کنند هر چند چربی ها می توانند به نفخ و گاز شکم منجر شوند. برخی از افراد با خوردن غذاهایی که سایر افراد را اصلا اذیت نمی کند، دچار نفخ شکم می شوند. به عنوان مثال برخی از افراد نمی توانند لاکتوز موجود در غذاها را تحمل کنند.

 

می توان با تغییر رژیم غذایی از شر نفخ شکم خلاص شد؟

بله. کاهش مصرف غذاهایی که به احتمال زیاد باعث ایجاد گاز و نفخ شکمی می شوند می توان این شرایط را کنترل نمود. کار خود را با حذف مواد غذایی آغاز کنید که باعث ایجاد گاز و نفخ شکمی می شوند. اگر این موضوع باعث تسکین شرایط شما شد، غذاهایی که می توانند شرایط تان را بهتر کنند به رژیم غذایی اضافه نمایید. برخی از غذاهایی که باعث ایجاد گاز و نفخ شکمی می شوند عبارتند از:

حبوبات، غلات کامل و برخی از سبزیجات همچون کلم، گل کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی. این مواد می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ شکم شوند.

فروکتوز: این شکل از قند در برخی از غذاهای خاص همچون پیاز، میوه های خشک شده، گوجه فرنگی کنسروی، نخود، سیب، عسل و آب میوه یافت می شود. شربت ذرت با فروکتوز بالا که به غذاها اضافه می شود می تواند باعث ایجاد نفخ شکم گردد.

برخی از نشاسته های خاص همچون گندم، ذرت و سیب زمینی

برخی از غذاهای غنی از فیبر همچون حبوبات، نخود و بیشتر میوه ها

محصولات لبنی: افرادی که نمی توانند لاکتوز را تحمل کنند با خوردن محصولات لبنی دچار نفخ، گاز ، اسهال و درد شکمی می شوند.

غذاهایی که چربی بالا دارند و غذاهای سرخ شده می توانند در برخی از افراد باعث ایجاد گاز و نفخ شکم شوند.