چه چیزی باعث درد قفسه سینه گاه به گاه می شود؟

 

درد قفسه سینه ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند روز ایجاد شود و سپس فروکش نماید. علت چنین شرایطی می تواند به قلب، عضلات، سیستم گوارشی یا فاکتورهای روحی مرتبط باشد. علل زمینه ای درد قفسه سینه ممکن است خفیف باشد. این موضوع در شرایطی همچون رفلاکس اسید معده به مری دیده می شود. در برخی از شرایط چنین دردی می تواند به خاطر حمله قلبی رخ دهد. به همین خاطر تعیین و شناسایی نشانه های هشداردهنده و بررسی نشانه های همراه آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. در این مقاله سعی می کنیم علل درد قفسه سینه گاه به گاه را با هم مرور کنیم.

 

آیا چنین دردی نشانه یک بیماری حاد و جدی است؟

دردی که می آید و می رود ممکن است نشانه مشکل در قلب، سیستم تنفسی یا هضم باشد. در برخی از افراد چنین شرایطی در طول حملات پانیک رخ می دهد.روش دقیق خودتشخیصی برای چنین شرایطی وجود ندارد و فرد باید به پزشک مراجعه نماید. اگر درد قفسه سینه می اید و می رود یا با سایر نشانه ها همراه است حتما با پزشک خود مشورت نمایید. دردی که برای چند هفته یا ماه طول می کشد به احتمال زیاد توسط یک شرایط اورژانسی تهدید کننده زندگی رخ نداده است. این مشکل ممکن است به ساختار عضلات یا اسکلت بدن مربوط باشد. مشکلت قلبی کمتر از سایر شرایط باعث ایجاد دردی می شوند که مشخصات زیر را دارد:

– تنها چند ماه طول می کشد

– با مصرف دارو تسکین پیدا می کند

– زمانی که نفس عمیق می کشید بهبود پیدا می کند

– تنها بخش خاصی از قفسه سینه را تحت تاثیر خود قرار می دهد

– زمانی که قفسه سینه ماساژ داده می شود تسکین می یابد

 

علل درد قفسه سینه ای که می آید و می رود

بیشتر انواع درد در قفسه سینه از همین نوع است. حتی درد حمله قلبی نیز ممکن است به طور موقت بهتر شود و سپس دوباره باز گردد. برای درک بهتر این شرایط باید به دقت به دنبال نشانه ها باشید و فاکتورهای خطر شرایط پزشکی را بشناسید. در ادامه برخی از علل رایج درد قفسه سینه را با هم مرور می کنیم:

مشکلات معدی روده ای:

طیف وسیعی از مشکلات معدی روده ای می تواند به درد قفسه سینه منجر شود. این شرایط عبارتند از :

– رفلاکس اسید معده به مری که باعث ایجاد حس سوزش در قفسه سینه می شود.

– سنگ کیسه صفرا

– زخم معده که می تواند باعث ایجاد دردی شود که می آید و می رود.

زمانی که فردی رفلاکس اسید معده به مری دارد، درد قفسه سینه ممکن است بعد از وعده غذایی بدتر شود. همچنین این درد بعد از مصرف الکل یا غذاهای پرچربی بدتر خواهد شد. اگر فردی احساس کند درد قفسه سینه به خاطر شکم یا مشکلات کبدی است باید به پزشک مراجعه نماید.

درد عضلانی:

درد عضلانی که به خاطر تنش، آسیب یا درد مزمن ایجاد می شود نیز باعث دردی در قفسه سینه خواهد شد. نشانه های درد عضلانی در برگیرنده موارد زیر است:

– تیز یا کند است

– به سمت بیرون است یا در یک نقطه متمرکز شده است.

اگر شرایط زیر وجود داشته باشد درد به احتمال زیاد مرتبط با عضلات است:

– با ماساژ بهتر می شود

– زمانی که فرد به شدت یا به طور ناگهانی نفس می کشد بدتر می شود

– همانند درد عضلانی است که فرد در گذشته تجربه نموده است.

حملات پانیک:

حملات پانیک

درد قفسه سینه ممکن است نشانه ترسناک حملات پانیک در افراد باشد و باعث ایجاد اضطراب در آن ها شود. درد ممکن است به نشانه های حمله قلبی شباهت داشته باشد.برخی از افراد به همراه چنین حملاتی ممکن است حس مرگ را هم داشته باشند. این حملات با تنفس عمیق معمولا بهتر می شود. در برخی از شرایط چنین نشانه هایی ممکن است تنها چند دقیقه دوام داشته باشد. اگر درد خود به خود بهبود پیدا نکند تعیین حمله پانیک از حمله قلبی بدون کمک پزشک دشوار خواهد بود.

عفونت دستگاه ریوی:

عفونت دستگاه ریوی نیز ممکن است باعث ایجاد درد به خصوص در سرفه مکرر شود.

برخی از افراد دچار شرایطی می شوند که در آن بافت های پوشاننده خارج ریه عفونت می کند. اگر درد ریه یا درد قفسه سینه دارید حتما با پزشک مشورت کنید.

آنژین:

آنژین درد یا ناراحتی در قفسه سینه است که به هنگام نبود خون کافی در قلب رخ می دهد. افرادی که با این شرایط دست و پنجه نرم می کنند تنش، فشار و حس فشار دادن را در قفسه سینه احساس می کنند. درد ممکن است به فک نیز برسد/ درد آنژین شبیه درد حمله قلبی است و آنژین یکی از فاکتورهای خطر برای این شرایط محسوب می شود. آنژین معمولا نشانه بیماری عروق کرونری است که به هنگام مسدود شدن رگ ها و شریان ها رخ می دهد.

حملات قلبی:

حملات قلبی

درد شدید و ناگهانی در قفسه سینه ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد. این موضوع زمانی رخ می دهد که پالس های الکتریکی نادرست یا مشکلاتی در قلب مانع از رسیدن خون به قلب می شود. نشانه های هشداردهنده حمله قلبی عبارت است از :

– درد در مرکز قفسه سینه

– حس فشار بر روی قفسه سینه

– دردی که بیش از چند دقیقه طول می کشد

– دردی که به شانه، گردن، بازو، کمر و فک می رسد

– حالت تهوع،سرگیجه یا تنگی نفس

این نشانه ها ممکن است بر اساس جنسیت متفاوت باشد. زنان بیشتر حالت تهوع و سرگیجه، تنگی نفس و درد کمر و فک را بیشتر از مردان تجربه می کنند. آن ها ممکن است نشانه های کلاسیک چنین شرایطی را نداشته باشند. بیماری و حمله قلبی یک شرایط اورژانسی محسوب می شود. اگر فردی احساس کند چنین مشکلی دارد باید بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نماید.

بیماری و مشکل ریوی:

مشکل در ریه همچون عفونت و پنومونی می تواند به درد قفسه سیه و تنگی نفس منجر شود. اختلالات ریه بسیار شرایط حادی است.