مواردی که باید در مورد پولیپ مثانه بدانید

 

پولیپ مثانه ضایعات گل کلم مانند و کوچکی هستند که از دیواره مثانه شروع به رشد می کنند. معمولا این پلیپ ها گروه هایی از سلول های غیر عادی هستند که در امتداد غشاهای مخاطی در بدن دیده می شوند و ممکن است هر جایی حضور یابند. پولیپ ها ممکن است در اندام ها رشد یابند و بی خطر و در برخی از شرایط سرطانی هستند. پولیپی که در مثانه رشد می کند ممکن است نشانه ای نداشته باشد. فرد می تواند برای پیشگیری از بروز چنین مواردی از فاکتورهای خطر خودداری نماید.

 

پولیپ مثانه سرطانی است؟

سلول های موجود در پولیپ مثانه غیر عادی هستند. اگرچه سلول ها غیر عادی اند اما همیشه سرطانی نیستند. پولیپ مثانه ممکن است بی خطر باشد. این موضوع بدین معنی است که سلول های غیر عادی بی ضرر هستند. ضایعات بی خطر یا تومورها متاستاز نمی کنند. به عبارت دیگر به سایر اندام ها و بافت های بدن توسعه نمی یابند. ضایعات بی خطر در مثانه معمولا تهدیدکننده زندگی افراد نیستند. اما به خاطر داشته باشید که در برخی از شرایط چنین پولیپ هایی می توانند سرطانی باشند . ضایعات سرطانی در مثانه ممکن است به سایر نواحی مجاری ادرار یا بافت های نزدیک توسعه یابند.

سرطان مثانه یکی از رایج ترین سرطان هاست. به همین خاطر فردی که در مثانه خود پولیپ دارد باید همیشه تحت مراقبت باشد حتی اگر پزشک در ابتدا آن ها را بی خطر تشخیص دهد.

 

نشانه ها

بیشتر افراد در مراحل ابتدایی بیماری نشانه ای از خود بروز نمی دهند. سایر افراد ممکن است متوجه نشانه های اولیه شوند یا با گذشت زمان و پیشرفت پولیپ ها نشانه ای را تجربه نمایند. نشانه های پولیپ مثانه می تواند در برگیرنده موارد زیر باشد:

– نیاز فوری یا دائمی به دفع ادرار
– درد در شکم
– درد به هنگام دفع ادرار
– دفع ادرار مکرر
– خون در ادرار

افرادی که این نشانه ها را دارند باید شرایط خود را جدی بگیرند زیرا این ها در برخی از شرایط ممکن است نشان دهنده سرطان مثانه باشد. بررسی و تشخیص دقیق در هر کدام از موارد نیاز است. به خاطر داشته باشید که این نشانه ها در شرایط مختلفی همچون عفونت مجاری ادرار، سنگ ادراری، التهاب پروستات مشترک است.

 

علل و فاکتورهای خطر

پولیپ هایی که در مثانه قرار دارند گروهی از سلول های غیر عادی هستند. این سلول ها رشد می کنند و با هم تشکیل ضایعات را می دهند. علت بروز چنین شرایطی معمولا مشخص نیست. پولیپ هایی که به سرعت ظاهر می شوند و به سایر اندام های بدن توسعه می یابند سرطانی هستند.

فاکتورهای متعددی به ضایعات سرطانی در مثانه منجر می شود.

علل سرطان مثانه در برگیرنده موارد زیر است:

– تحریک: تحریک منظم دیواره مثانه می تواند به سلول های ناهنجار و غیر عادی منجر شود که می تواند سرطانی گردد

– مصرف تنباکو: سیگار یا قلیان می تواند سرطان های مختلفی را در بدن ایجاد نماید که سرطان مثانه یکی از آن هاست.

– فاکتورهای محیطی: قرار گرفتن در معرض تابش، مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان در محیط کار یا محیط زیست و نوشیدن آب آرسنیک دار ممکن است در مثانه تجمع یابد.

– جنسیت: مردان بیشتر از زنان در خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند

– سن: بر اساس مطالعات انجام شده از هر 10 نفر مبتلا به سرطان مثانه 9 نفرشان بالای 55 سال سن داشته اند

 

تشخیص

تشخیص دقیق پولیپ مثانه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اگر چنین شرایطی سرطانی باشد و به خوبی درمان نشود می تواند به سایر قسمت های بدن نیز توسعه یابد. پزشک ممکن است در مورد نشانه ها و سابقه های شخصی فرد سوال کند. اگر به نظر برسد که فرد پولیپ مثانه دارد پزشک می تواند او را به متخصص مربوطه ارجاع دهد. اورولوژیست اغلب تست هایی را برای کمک به شناسایی و تشخیص این پولیپ ها تجویز می کند.

 

درمان

درمان پولیپ مثانه بسیار متفاوت است و به نوع پولیپی که پزشک تشخیص داده بستگی دارد. پولیپ های بی خطر که باعث ایجاد نشانه ای نمی شوند ممکن است نیازمند درمان نباشند. با اینحال پزشک آن را در طول زمان بررسی می کند. اگر پولیپی بزرگ باشد یا باعث بروز نشانه ها شود پزشک می تواند آن ها را بردارد. پولیپ ها یا ضایعات سرطانی که به سایر اندام های بدن توسعه یافته اند نیازمند درمان گسترده تری هستند. مواردی همچون شیمی درمانی می تواند به برخی از افراد کمک کند. اگر سرطان به عضلات و بافت های عمیق تر نفوذ کرده باشد جراح آن اندام را به طور کامل بر می دارد. بسته به اندامی که تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است جراح می تواند همه یا بخشی از اندام را حذف نماید. به همراه درمان پزشکی فرد باید به دنبال درمان های بیشتر و تغییر در سبک زندگی باشد. این موارد عبارتند از :

– ترک سیگار
– تغییر در رژیم غذایی
– مصرف ویتامین ها و مکمل ها
– استفاده از طب سوزنی

زمانی که فردی در مثانه خود پولیپ دارد ممکن است این ضایعات سرطانی یا بی خطر باشند. ضایعات غیر سرطانی که پزشک می تواند به طور کامل آن ها را از مثانه بردار باعث ایجاد نشانه های طولانی مدت نمی شوند. اگر شرایطی که در بالا ذکر شد را دارید حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم این نشانه ها در میان شرایط مختلفی مشترک هستند و ممکن است اصلا ربطی به پولیپ مثانه نداشته باشند.