التهاب چیست؟

 

به عبارت ساده التهاب توسط پاسخ های شیمیایی و فیزیولوژیکی بدن ایجاد می شود زیرا تلاش می کند از خود در برابر آسیب ها یا تهدیدهای احتمالی محافظت نماید یا شرایط موجود را درمان کند. هدف از التهاب از بین بردن سلول هایی است که اسیب دیده یا دچار عفونت شده اند. در این شرایط پاتوژن ها یا آلرژن ها و تحریک کننده ها نیز حذف می شود. بعد از اینکه مواد ناخواسته از بدن حذف شد فرآیند درمان آغاز می شود. بیشتر افراد به اشتباه فکر می کنند که چنین پاسخ التهابی توسط عفونت یا زخم ایجاد می شود اما چنین نیست. التهاب در بیشتر موارد نشانه این است که سیستم ایمنی بدن شروع به کار کرده است. بدون پاسخ التهابی در بدن، سلول ها و بافت های ما می میرند. فرآیند اصلی التهاب از تحریک اولیه تا التهاب پیشرفت می کند.

 

انواع التهاب

بسته به علت ایجاد تحریک منفی در بدن، پاتوژن های عفونت زا، سموم و سلول های مرده، واکنش بدن نیز متفاوت خواهد بود. انواع اصلی از التهاب وجود دارد که به آن ها التهاب مزمن و التهاب شدید می گویند.

التهاب شدید:

این گزینه نوع کوتاه مدت التهاب است که در نتیجه اسیب یا عفونت سریع الاثر رخ می دهد. به عنوان مثال زمانی که برشی در زانو ایجاد می شود، پاسخ آلرژیک در بدن رخ می دهد یا عفونتی دیده می شود چنین التهابی نیز بروز می کند.

التهاب مزمن:

این نوع التهاب ممکن است ماه ها و سال ها در بدن باقی بماند و باعث ایجاد مشکلات حادی همچون سرطان، ارتروز، لوپوس، بیماری کرون، بیماری قلبی، دیابت، افسردگی و سایر شرایط شود. چنین التهابی عموما به خاطر مشکلات طولانی مدت در بخش خاصی از بدن رخ می دهد. این نوع التهاب اغلب می تواند باعث ایچاد و تحریک سایر فرآیندهای التهابی در بدن شود. با اینکه چنین التهابی می تواند نشانه مفیدی باشد که مشکلی در بدن وجود دارد اما هنوز هم به عنوان التهاب بد در میان افراد شناخته می شود.

 

علل ایجادکننده التهاب

التهاب ممکن است به خاطر شرایط متفاوتی ایجاد شود. این موضوع به شدید یا مزمن بودن التهاب بستگی دارد.

علل التهاب شدید:

همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، التهاب شدید به خاطر پاسخ به تهدید سریع بدن همچون بریدگی، خراش، کبودی، فشار یا سایر موارد همچون عفونت سریع ایجاد می شود. در مواردی که اسیب شدیدی به بدن وارد شده باشد پاسخ التهابی تلاش می کند سلول های اسیب دیده را از بین ببرد و به ترمیم سلول ها بپردازد.

بیشتر اشکال شدید التهاب در برگیرنده برونشیت ، آپاندیسیت و درماتیت هستند. این موارد ممکن است به خاطر عفونت های قارچی و ویروسی ایجاد شوند و پاسخ التهابی سریعی را در بدن ایجاد نمایند که بسیار مفید است.

علل التهاب مزمن:

گونه های مزمن این شرایط فاکتورهای خطر متعددی همچون سیگار کشیدن، چاقی، فعالیت فیزیکی شدید و سایر موارد را دارد.

– سیگار کشیدن: سیگار کشیدن می تواند بدن را در معرض سموم قرار دهد. در این شرایط سیستم ایمنی تلاش می کند از شر این سموم راحت شود و همین امر به پاسخ التهابی منجر می گردد. سیگار کشیدن در طول زمان می تواند باعث ایجاد التهاب مزمن در بدن و اسیب به بافت ها گردد و در نهایت به سرطان و سایر بیماری های مزمن منجر شود

– چاقی: اضافه وزن داشتن فشار غیرضروری بر روی بدن وارد می کند. اینکار می تواند سطح التهاب را در بدن افزایش دهد و به مشکلات متعددی منجر گردد

– فعالیت ها: استرس های تکراری و فشار بر روی عضلات و مفاصل بدون استراحت و ترمیم درست می تواند به التهاب مزمن منجر شود. آرتریت یکی از شایع ترین شرایط التهابی است .

– سلامت روده: از آنجایی که بخش قابل توجه و مهمی از سلول های ایمنی در روده قرار دارد، سلامت روده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر تعادل باکتری ها در روده به هم بخورد ممکن است شرایط التهابی ایجاد شود.

 

نشانه های التهاب

شاید بتوان گفت شایع ترین نشانه های التهاب در برگیرنده موارد زیر است:

– تورم
– درد
– گرمی
– تب
– قرمز شدن
– سفتی
– ناتوانی در حرکت دادن مفاصل خاص بدن

این ها توسط فرایندهای شیمیایی که در بدن ایجاد می شود رخ می دهند. اگر زانو خراشیده شود، این فعالیت باعث ایجاد پروتئین هایی در بدن می شود که به عنوان سیگنالی برای سیستم ایمنی عمل می کند.

این موضوع برای سلامت بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا آن را از تهدیدهای موجود حفظ می کند. در این شرایط مواد مغذی ضروری همچون پروتئین ها و ویتامین ها به ناحیه مدنظر می روند تا سلول جدیدی ایجاد کنند. چنین فرایندی باعث می شود رگ های خونی باز شود و سیستم ایمنی و پاسخ دهنده های آن به ناحیه مدنظر برسد. مقادیر قابل توجهی از مایعات بدن با این مواد مغذی همراه می شود و در نهایت بدن متورم می شود. لخته های خونی در سطح زانوی خراشیده تشکیل می شود و مانع از خونریزی می گردد و بافت جدید تشکیل می شود. حضور هورمون هایی که این لخته های خونی را ایجاد می کنند نیز باعث ایجاد درد می شود که جزو نشانه های التهاب است. گلبول های سفیدی که توسط سیستم ایمنی ارسال می شوند هر ماده ناخواسته ای را مصرف می کنند و از بدن در برابر عفونت محافظت می نمایند. در این شرایط زخم شروع به درمان می کند و شرایط بهبود می یابد. اگر فکر می کنید در بدن خود التهاب مزمن دارید با پزشک متخصص مشورت کنید.