علت و درمان خون مردگی و کبودی پوست

 

خون مردگی چیست؟

خون مردگی واژه پزشکی برای کبودشدگی است. بیشتر کبود شدگی ها زمانی رخ می دهد که رگ های خونی نزدیک سطح پوست آسیب می بینند. این موضوع بیشتر در اثر یک سانحه رخ می دهد. فشار وارد شده باعث می شود رگ های خونی باز شوند و خون را به بیرون از خود نشت دهند. این خون در زیر پوست گیر می افتد و حوضچه کوچکی را تشکیل می دهد که به باعث می شود پوست بنفش، سیاه یا آبی گردد. بعد از اسیب دیدن رگ های خونی، پلاکت های موجود در خون برای کمک به فرآیند لخته شدن وارد عمل می شوند. لخته شدن مانع از نشت خون زیاد می شود . برخی از پروتئین های موجود در خون به متوقف شدن خونریزی کمک می کنند.

 

نشانه های خون مردگی چیست؟

اصلی ترین نشانه خون مردگی، ناحیه ای از پوست است که تغییر رنگ داده است. این ناحیه می تواند حساس و هنگام تماس دردناک باشد. خون مردگی باعث تغییر رنگ می شود. پیشرفت و بروز رنگ ها معمولا به صورت زیر خواهد بود:
* بنفش یا قرمز
* سیاه یا آبی
* قهوه ای
* زرد

خون مردگی بیشتر بر روی بازو و پا دیده می شود. کبودشدگی ممکن است زمانی که در فشار هستید ایجاد شود. کهنسالان ممکن است کبودشدگی های بدون دردی را در پشت دستان خود تجربه کنند. با افزایش سن، پوست نازک تر می شود و رگ های خونی به راحتی می ترکد.

 

چه چیزی باعث ایجاد خون مردگی می شود؟

خون مردگی معمولا به خاطر اسیب رخ می دهد. این موضوع روی رگ های خونی تاثیر می گذارد و باعث باز شدن یا ترکیدن رگ های خونی می گردد. در این شرایط خون به زیر پوست نشت می کند و کبودی ایجاد می شود. با اینکه کبودی بسیار رایج است و تقریبا همه افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد اما زنان بیشتر از سایر افراد به چنین شرایطی مبتلا می شوند. اگر به طور مکرر دچار کبودی می شوید و دلیلی برای این موضوع نمی یابید، ممکن است با یک مشکل زمینه ای مواجه شده باشید. بیشتر داروهایی که با افزایش خونریزی و کبودشدگی مرتبط اند عبارتند از:

* رقیق کننده های خون
* آنتی بیوتیک
* کورتیکواستروئیدها
* مکمل های غذایی

برخی از اوقات کبودشدگی آسان نشانه مشکل پزشکی حادتری همچون اختلالات خونریزی است. اگر موارد زیر را داشتید حتما با پزشک خود مشورت کنید:

* کبودشدگی های مکرر و بزرگی دارید
* کبودی بزرگ و غیر قابل توضیحی دارید
* به سادگی دچار کبودشدگی می شوید
* به طور اتفاقی دچار کبودشدگی می شوید.

 

خون مردگی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معمولا این شرایط را با نگاه کردن به آن تشخیص می دهد. اگر آسیب شدید باشد می توان از اشعه ایکس برای اطمینان از نبود استخوان شکسته نیز استفاده کرد.

 

خون مردگی چگونه درمان می شود؟

این شرایط معمولا خود به خود در عرض سه هفته بهبود پیدا می کند. آسیب ممکن است شدید باشد و فرآیند درمان را طولانی تر کند. شما می توانید با درمان های خانگی زیر فرایند درمان را تسریع کنید:

* اعمال یخ بر روی ناحیه مدنظر
* استراحت دادن ناحیه مدنظر
* استفاده از پک گرما در طول 48 ساعت بعد از آسیب
* استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی